Leerstof is makkelijk te onthouden als het aansluit op bestaande kennis. Maar soms krijgt je kind leerstof die helemaal niet aansluit op zijn voorkennis. Hoe onthoudt je kind nu iets moeilijks, op een makkelijke manier? Hoe pak je dat aan? Met een ezelsbruggetje kun je iets moeilijks makkelijk maken.
Een ezelsbruggetje is een mnemotechniek
Mnemotechnieken zijn technieken om op een makkelijke manier iets moeilijks te onthouden. Er zijn verschillende mnemotechnieken:
- De Loci methode. Geheugenkampioenen die lijsten met honderden woorden kunnen onthouden, linken elk woord aan attributen in hun huis. Als zij zich later verbeelden door hun huis te lopen, herinneren zij zich de woorden. Zo kan een havo bovenbouw-leerling de vijf tijdvakken van geschiedenis linken aan vijf verschillende kamers in huis. De bijbehorende kenmerkende aspecten linkt hij dan aan de verschillende objecten in die kamer. Als je kind op een later tijdstip inbeeldt dat hij door huis loopt, ziet hij de objecten weer voor zich en herinnert zich de tijdvakken en kenmerkende aspecten.
- Bij cantileren zet je een lange stuk tekst op muziek. Veel mensen die de koran uit hun hoofd kennen, cantileren de tekst. Uit Sesamstraat ken je vast het alfabetlied en leerlingen met Latijn leren vaak met dit lied werkwoorden vervoegen.
- Ezelsbruggetjes zijn zinnen of woorden die helpen om lastige rijtjes met feiten te onthouden. De beste ezelsbruggetjes zijn zelfgemaakt en hoe gekker hoe beter. Dan onthoud je ze langer.
Veel leerlingen markeren of vatten leerstof samen. Hoe zinvol is dat nu eigenlijk? Leer je mentorleerlingen GOED samenvatten in 5 stappen. Neem er één mentor-les de tijd voor en laat je leerlingen geschiedenis, aardrijkskunde, biologie of maatschappijleer boeken meenemen. Literatuurgeschiedenis leent zich ook voor een goede samenvatting. Deel de inhoud van dit blog en ga met de 5 stappen aan de slag.
Zijn jouw mentorleerlingen gemotiveerd? Wat is motivatie eigenlijk precies? Kun je leerlingen op de middelbare school nog motiveren? Zeker weten! Leerlingen zijn daarin zelfs afhankelijk van jou. Zó motiveer jij je mentorgroep in 3 stappen.
Carol Dweck toonde aan dat de manier waarop leerlingen naar hun brein kijken (mindset), in hoge mate bepaalt hoe hun brein zich ontwikkelt. Het resultaat van een fixed mindset is dat een leerling onder-presteert en het resultaat van een growth mindset is dat een leerling een steeds hoger niveau bereikt. Veel mentoren weten dat de growth mindset leidt tot betere resultaten. Maar hoe bereik jij als mentor die growth mindset bij jouw mentorleerlingen?