Investeren in Leren

effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!

  • Home
  • Boek!
  • Voor scholen
    • Mentorentraining
    • Lezingen
      • Voor docenten
      • Voor ouders
  • Voor ouders
    • Videolessen
      • Leer meer in minder tijd
      • Huiswerk zonder stress
      • Leren plannen
      • Effectief toetsen maken
      • Motiveren kun je leren
      • inloggen
    • Gratis E-book
    • Lezing
    • Coaching voor puber en ouder
    • Huiswerkklas
      • Huiswerkklas Delft
  • Ankie Remijn
  • In de media
  • Blog
  • Contact

Ezelsbruggetje: iets moeilijks makkelijk maken. Zó werkt dat

Leerstof is makkelijk te onthouden als het aansluit op bestaande kennis. Maar soms krijgt je kind leerstof die helemaal niet aansluit op zijn voorkennis. Hoe onthoudt je kind nu iets moeilijks, op een makkelijke manier? Hoe pak je dat aan? Met een ezelsbruggetje kun je iets moeilijks makkelijk maken.

Een ezelsbruggetje is een mnemotechniek

Mnemotechnieken zijn technieken om op een makkelijke manier iets moeilijks te onthouden. Er zijn verschillende mnemotechnieken:

  • De Loci methode. Geheugenkampioenen die lijsten met honderden woorden kunnen onthouden, linken elk woord aan attributen in hun huis. Als zij zich later verbeelden door hun huis te lopen, herinneren zij zich de woorden.  Zo kan een havo bovenbouw-leerling de vijf tijdvakken van geschiedenis linken aan vijf verschillende kamers in huis. De bijbehorende kenmerkende aspecten linkt hij dan aan de verschillende objecten in die kamer. Als je kind op een later tijdstip inbeeldt dat hij door huis loopt, ziet hij de objecten weer voor zich en herinnert zich de tijdvakken en kenmerkende aspecten.
  • Bij cantileren zet je een lange stuk tekst op muziek. Veel mensen die de koran uit hun hoofd kennen, cantileren de tekst. Uit Sesamstraat ken je vast het alfabetlied en leerlingen met Latijn leren vaak met dit lied werkwoorden vervoegen.
  • Ezelsbruggetjes zijn zinnen of woorden die helpen om lastige rijtjes met feiten te onthouden. De beste ezelsbruggetjes zijn zelfgemaakt en hoe gekker hoe beter. Dan onthoud je ze langer.

Hoe werkt een ezelsbruggetje?

Lees verder →

Laatste update: 30/01/2021 Wil je reageren? Graag! →
Categorie: Breinfeiten

Leer goed samenvatten in 5 stappen

Veel leerlingen markeren of vatten leerstof samen. Hoe zinvol is dat nu eigenlijk? Leer je mentorleerlingen GOED samenvatten in 5 stappen. Neem er één mentor-les de tijd voor en laat je leerlingen geschiedenis, aardrijkskunde, biologie of maatschappijleer boeken meenemen. Literatuurgeschiedenis leent zich ook voor een goede samenvatting. Deel de inhoud van dit blog en ga met de 5 stappen aan de slag.

Markeren werkt niet!

Het gekke is dat veel scholieren blind vertrouwen op markeren en samenvatten. Veel leerlingen denken dat zij de leerstof begrijpen en onthouden als ze deze markeren of samenvatten. Was dat maar waar! Markeren en ellenlange samenvattingen maken werken juist niet blijkt uit onderzoek. Leerlingen die onderstrepen en samenvatten onthouden losstaande feiten maar verliezen de onderlinge verbanden uit het oog. Een goede samenvatting werkt wel. Maar wat is een goede samenvatting en hoe maak je die?

Lees verder →

Laatste update: 16/10/2022 1 reactie
Categorie: Breinfeiten, School

Zó motiveer jij je mentorleerlingen in 3 stappen

Zijn jouw mentorleerlingen gemotiveerd? Wat is motivatie eigenlijk precies? Kun je leerlingen op de middelbare school nog motiveren? Zeker weten! Leerlingen zijn daarin zelfs afhankelijk van jou. Zó motiveer jij je mentorgroep in 3 stappen.

Wat is motivatie?

In dit geval is motivatie datgene wat mentorleerlingen tot leergedrag drijft.

Waarom is motivatie zo belangrijk?

Onderzoek van Eveline Crone wijst uit dat middelbare scholieren prima kunnen plannen, concentreren en doorzetten, mits ze gemotiveerd zijn. Motivatie is dus super belangrijk.

Lees verder →

Laatste update: 11/12/2022 Wil je reageren? Graag! →
Categorie: Motivatie

Versterk de growth mindset in 3 stappen

Carol Dweck toonde aan dat de manier waarop leerlingen naar hun brein kijken (mindset), in hoge mate bepaalt hoe hun brein zich ontwikkelt. Het resultaat van een fixed mindset is dat een leerling onder-presteert en het resultaat van een growth mindset is dat een leerling een steeds hoger niveau bereikt. Veel mentoren weten dat de growth mindset leidt tot betere resultaten. Maar hoe bereik jij als mentor die growth mindset bij jouw mentorleerlingen?

Lees verder →

Laatste update: 11/12/2022 2 reacties
Categorie: Brein

Overhoren = scoren. Goed overhoren in 3 stappen

Hoe leert jouw kind het liefst? Met de markeerstift in de aanslag? Alles lezen, onderstrepen, herlezen en voor de toets nóg een keer alles doorlezen? 

De meest gebruikte leermethode is inefficiënt

Wist jij dat markeren, herlezen en nog eens herlezen je kind veel te veel tijd kost en weinig oplevert?

Welke methode werkt wel?

Lees verder →

Laatste update: 28/09/2020
Categorie: Breinfeiten

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 16
  • Volgende »

‘Leer meer in minder tijd’ videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

  • Toetsweek plannen in 4 stappen. Voorkom stress en haal hogere cijfers

    Toetsweek plannen resulteert in betere cijfers Voor veel leerlingen volgt …
  • 5 tips voor leerlingen met een verschrikkelijk rooster

    Lars, havo 4: Mijn rooster is verschrikkelijk. Vier keer per …
  • Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

    Veel ouders klagen op ouder- en tafeltjesavonden over openstaande vacatures …

Investeren in Leren

Drs. Ankie Remijn

info@investereninleren.nl

06-12257963

  • Facebook
  • LinkedIn

Privacyverklaring

© 2025 Investeren in Leren - Ankie Remijn | Ontwerp & realisatie: Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis Framework