Leerstof is makkelijk te onthouden als het aansluit op bestaande kennis. Maar soms krijgt je kind leerstof die helemaal niet aansluit op zijn voorkennis. Hoe onthoudt je kind nu iets moeilijks, op een makkelijke manier? Hoe pak je dat aan? Met een ezelsbruggetje kun je iets moeilijks makkelijk maken.
Een ezelsbruggetje is een mnemotechniek
Mnemotechnieken zijn technieken om op een makkelijke manier iets moeilijks te onthouden. Er zijn verschillende mnemotechnieken:
- De Loci methode. Geheugenkampioenen die lijsten met honderden woorden kunnen onthouden, linken elk woord aan attributen in hun huis. Als zij zich later verbeelden door hun huis te lopen, herinneren zij zich de woorden. Zo kan een havo bovenbouw-leerling de vijf tijdvakken van geschiedenis linken aan vijf verschillende kamers in huis. De bijbehorende kenmerkende aspecten linkt hij dan aan de verschillende objecten in die kamer. Als je kind op een later tijdstip inbeeldt dat hij door huis loopt, ziet hij de objecten weer voor zich en herinnert zich de tijdvakken en kenmerkende aspecten.
- Bij cantileren zet je een lange stuk tekst op muziek. Veel mensen die de koran uit hun hoofd kennen, cantileren de tekst. Uit Sesamstraat ken je vast het alfabetlied en leerlingen met Latijn leren vaak met dit lied werkwoorden vervoegen.
- Ezelsbruggetjes zijn zinnen of woorden die helpen om lastige rijtjes met feiten te onthouden. De beste ezelsbruggetjes zijn zelfgemaakt en hoe gekker hoe beter. Dan onthoud je ze langer.