Lars, havo 4:
Mijn rooster is verschrikkelijk. Vier keer per week begin ik om 08.00 uur en twee keer ben ik klaar om 16.45. In totaal heb ik zeven tussenuren. Iedere docent zegt dat we vanaf het begin ons huiswerk goed moeten bijhouden, hoe dan? Ik voetbal en dat wil ik ook graag blijven doen.
Thomas, vwo 5:
Nu valt het nog mee met huiswerk, het schooljaar is net begonnen. Een vriend van mij is vorig jaar blijven zitten in vwo 5. Hij zegt dat het later in het jaar echt zwaar wordt met huiswerk, leren en schoolexamens. Ik heb geen idee wanneer ik dat moet gaan doen met mijn rooster.
Yara, havo 4:
Op donderdag heb ik het 2e uur economie en dan twee tussenuren. Het 5e uur wiskunde, wéér twee tussenuren en dan een blokuur gym. Op één dag; 4 lesuren en 4 tussenuren, ik wist geeneens dat dat kon.
Waarom hebben scholen tegenwoordig van die slechte roosters?
Veel scholen profileren zich met bijzondere vakken en keuzemogelijkheden. Verder wil de overheid dat leerlingen de kans krijgen één of meer vakken op verschillende niveaus te volgen. Een leerling zit bijvoorbeeld in havo 4 maar volgt filosofie op vwo niveau. Ook krijgen leerlingen de mogelijkheid een vak versneld af te ronden. Een havo 4 doubleur met een 8 voor Frans mag in havo 4 zijn havo 5 examen Frans afronden. De overheid moedigt scholen aan om zulk maatwerk aan te bieden. Leg daar de normale claims vanuit school bovenop, zoals bijvoorbeeld parttimers en een gemeenschappelijk mentor uur, en zie het resultaat.
Bijzondere vakken, eindeloze keuzemogelijkheden én maatwerk zijn prachtige mogelijkheden voor leerlingen maar de keerzijde van de medaille is hun rooster.
Is een slecht rooster een probleem
Ja, een slecht rooster is een probleem! Leerlingen komen laat thuis en sporten en werken ook nog naast school. Of ze hebben een hobby. Wanneer gaan die leerlingen hun huiswerk maken?
Het belang van huiswerk maken en leren
Huiswerk maken en tussentijds leren heeft een functie. Die functie is oefenen met de stof die in de les wordt aangeboden. In het leerproces is oefenen cruciaal om de stof goed te kunnen doorgronden. Huiswerk is dan ook de sleutel tot succes op de middelbare school.
Eerste hulp bij een slecht rooster
Bijna alle scholen voeren eerdergenoemde gegevens in een computerbestand in en daar rolt dan een rooster uit. Vervolgens gaat een roostermaker dit model finetunen. Bij bovenbouw leerlingen loont het de moeite om daar eens samen naar te kijken. Laat leerlingen hun roosters onderling vergelijken. Misschien kunnen leerlingen een bepaald vak met een andere klas volgen en levert ze dat één of twee tussenuren minder op? Let op, leerlingen zijn afhankelijk van de goodwill en de mogelijkheden van de betreffende vakdocent. Er bestaan geen wettelijke maxima voor tussenuren.
Slechte roosters, moet ik daar iets mee als mentor?
Ja! Check hieronder mijn 5 praktische tips voor mentorleerlingen met een slecht rooster:
5 praktische tips voor mentorleerlingen met een slecht rooster
- Print je rooster uit en vul het aan met andere verplichtingen zoals sporten, werken en hobby’s.
- Bepaal welke dagen je echt geen tijd hebt om huiswerk te maken. Je kunt je maximaal twee ‘te-drukke-dagen’ permitteren is mijn ervaring. Als dat meer dan twee dagen is, heb je een probleem! Nu moet je óf je naschoolse activiteiten beperken óf creatiever naar je agenda kijken, na het sporten kun je bijvoorbeeld ook huiswerk maken.
- Steek je kop niet in het zand maar werk proactief. Wacht bij het vooruitwerken niet tot de docent het huiswerk opgeeft of in Magister zet. Check je studiewijzers zodat je geen achterstand opbouwt. Geen studiewijzer? Leg de betreffende docent je situatie uit en vraag of zij voortaan het huiswerk eerder op geeft.
- Tel je tussenuren en kies welke tussenuren je gaat relaxen en welke je gaat werken. Bepaal voor de werk-tussenuren wáár je gaat werken. Zoek een rustige plek die dat uur beschikbaar is. In de mediatheek of bij een docent die samen met jou een tussenuur heeft? Misschien loont het de moeite naar huis te fietsen en daar te werken?
- Bepaal aan welk vak je gaat werken in dat werk-tussenuur. Vergeet niet dat praktische-opdrachten, werkstukken en presentaties voorbereiden ook veel tijd kosten en deze kun je goed tijdens tussenuren uitvoeren. Zeker met iemand die gelijktijdig een tussenuur heeft.
Bonustip: help je leerling met zelfredzaamheid
De meeste leerlingen vinden één of twee tussenuren niet erg. Leerlingen vinden ze eigenlijk best leuk voor de sociale contacten. Maar ervaring leert dat leerlingen de meeste tussenuren ervaren als nutteloze, saaie uren waarin je wacht op de volgende les. In tussenuren wordt in de praktijk weinig tot geen schoolwerk gemaakt. Door bovenstaande tips uit te voeren, voorkomen leerlingen dit en kunnen zij wel school, sport, werk en hobby combineren. Dit bevordert de zelfredzaamheid van leerlingen.
Als mentor help je leerlingen door eens in de zoveel tijd de tips te evalueren. Hoe staat het met de werk-tussenuren in de praktijk? Wat hebben je leerlingen nodig om de tips daadwerkelijk door te voeren en lukt ze dat. Welke hulp kunnen leerlingen daarbij gebruiken? Kun jij of de schoolleiding daar een rol in spelen?
Meer weten over leerlingen effectief begeleiden?
Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een verlichting in hun werkdruk én een effectief en efficiënt mentoraat.
Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op.
Geef een reactie