Toetsweek plannen resulteert in betere cijfers
Voor veel leerlingen volgt binnenkort weer een toetsweek. Sommige leerlingen hebben wel dertien toetsen in die week! Leerlingen met een goede planning voorkomen stress, leren relaxter en halen betere resultaten blijkt uit onderzoek. Help je mentorleerlingen de toetsweek plannen in 4 stappen.
Hoe zit dat nou precies met pubers en plannen?
Veel leerlingen vinden zelfstandig plannen en studeren moeilijk. Zij stellen zo’n week vol toetsen zo lang mogelijk uit. Dat is ook niet vreemd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: pubers hebben een brein dat nog ‘under construction’ is. Zo’n tienerbrein kent lusten en lasten. Het is de kunst pubers te steunen in hun lusten en te ondersteunen in hun lasten. Plannen en op tijd beginnen behoort tot de lasten. Het is niet bekend of pubers niet kunnen plannen omdat de hersenen nog niet zijn uitontwikkeld, of dat de hersenen nog niet zijn uitontwikkeld omdat ze minder ervaring hebben met plannen.
Wat is wel bekend?
Bekend is dat het tienerbrein lusten en lasten kent. Het is ook bekend dat pubers afhankelijk zijn van ouders en mentoren om hen te ondersteunen in hun lasten. Help dus plannen zolang het nodig is. Sommige leerlingen pakken het zelfstandig plannen al op in de tweede klas maar ik ken ook jongens uit gymnasium 5 die het niet redden zonder de planning van de huiswerkklas.
Kun jij je mentorleerlingen helpen? Ja!
Help je leerlingen de toetsweek te plannen. Met een goede planning kunnen ze relaxter leren, hebben ze minder stress en halen ze betere resultaten. Leren gaat bovendien beter als ze vakken kunnen afwisselen en de stof overzichtelijk is.
Je kunt hierbij mijn kant-en-klare Toetsweek Planner gebruiken, een zelf in te vullen overzicht waarmee je een concrete planning maakt met afgebakende blokjes leerstof voor iedere dag. Voor alle duidelijkheid krijg je er een ingevuld voorbeeld bij. Je kunt deze vier stappen natuurlijk ook in een papieren agenda uitvoeren!
Vul samen met je mentorleerlingen de planner in
Spreek een moment af om onderstaande stappen uit te voeren:
Stap 1 – Inventariseer de vakken
Inventariseer de vakken waar je leerlingen een toets voor krijgen in de toetsweek. Als je de Toetsweek planner hebt noteer je in de bovenste rij alle vakken met een toets. Verwijder vervolgens de kolommen die je niet nodig hebt.
Stap 2 – Inventariseer de toetsstof per vak
Noteer vervolgens voor ieder vak de toetsstof in de tweede rij. Deze stap klinkt simpel maar kost in de praktijk de meeste tijd.
Stap 3 – Noteer de dagen vanaf nu tot en met de toetsweek
Noteer alle dagen vanaf het moment dat je begint met plannen tot en met de laatste dag van de toetsweek in de eerste kolom.
Stap 4 – Verdeel de leerstof over de studiedagen
Verdeel de leerstof zo concreet mogelijk over de studiedagen. Dus elke dag: hoeveel zinnen, hoeveel woorden en welke delen van de grammatica bij een taal. En bij een exact vak noteer je bij iedere dag welke paragraaf en bijbehorende sommen.
Geïnteresseerd in de invulbare Toetsweek Planner?
Kijk hier voor de overzichtelijke Toetsweek Planner in Word bestand. Pas deze precies aan aan de individuele situatie van jouw leerling. Met een ingevulde voorbeeld PDF.
Geef een reactie