Investeren in Leren

effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!

  • Home
  • Boek!
  • Voor scholen
    • Mentorentraining
    • Lezingen
      • Voor docenten
      • Voor ouders
  • Voor ouders
    • Videolessen
      • Leer meer in minder tijd
      • Huiswerk zonder stress
      • Leren plannen
      • Effectief toetsen maken
      • Motiveren kun je leren
      • inloggen
    • Gratis E-book
    • Lezing
    • Coaching voor puber en ouder
    • Huiswerkklas
      • Huiswerkklas Delft
  • Ankie Remijn
  • In de media
  • Blog
  • Contact

Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

Veel ouders klagen op ouder- en tafeltjesavonden over openstaande vacatures en slecht gegeven lessen. Als mentor wil je juist het gesprek over het welzijn en de prestaties van je leerling voeren. Meestal heb je maar 10 minuten. En met bijna 16.000 openstaande vacatures in het onderwijs, ontkomt jouw school hier hoogstwaarschijnlijk ook niet aan. Je kunt deze ouders dan een praktische handvat bieden en overgaan tot het echte gesprek: over het kind. Print dit uit of deel de link en voer het gesprek dat jij voor ogen hebt!

Alle geweldige lessen en docenten ten spijt, af en toe loopt je kind toch belangrijke lesstof en uitleg mis. We kampen in Nederland met een enorm docententekort. Grote kans dat de school van jouw kind daar ook last van heeft. Soms lukt zelfstudie maar vaak mist je kind echt de uitleg. En jij snapt het misschien wel, maar hoe leg je het dan uit aan je kind. En wil je kind wel uitleg van jou? Zoek in zo’n geval eens uitleg op YouTube.

Dus toch leren van een scherm?

Eerder legde ik uit dat het tekstbegrip vanaf een scherm significant minder is dan vanaf papier. Ik pleitte voor aantekeningen met pen en papier én leren uit fysieke boeken. Maar de digitale revolutie heeft je kind ook voordelen gebracht. Eén daarvan is de uitleg van docenten op YouTube.

Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

Lees verder →

Laatste update: 18/09/2024 1 reactie
Categorie: Breinfeiten

Onvoldoende rapport? 8 tips voor alarmfase rood

Moeder van Sammie, havo/vwo 2:

Sammie staat negen tekorten, negen! Vorige week belde haar mentor. Ze heeft alle vertrouwen in Sammies capaciteiten maar door de online lessen heeft Sammie er niet alles uitgehaald. De komende 6 weken wordt duidelijk of Sammie over mag naar Havo 3 of niet. “Ze moet keihard aan de bak” aldus de juf. Ik wil Sammie echt helpen maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik kan doen….

Ook een kind met een onvoldoende rapport? 8 tips

Lees verder →

Laatste update: 15/11/2021 15 reacties
Categorie: Breinfeiten

Slim meerkeuzevragen beantwoorden, 5 tips

Slim meerkeuzevragen beantwoorden

Meerkeuzevragen

Zowel de examens als de toetsen van de laatste toetsweek bevatten vaak meerkeuzevragen. De meeste leerlingen vinden meerkeuzevragen makkelijker dan open vragen. In de praktijk worden meerkeuzevragen echter slechter gemaakt. Leer je kind slim meerkeuzevragen beantwoorden met onderstaande tips.

Meerkeuzevragen in de examens

Ieder jaar brengt CITO een verslag uit van de examens. Uit de  verslagen 2018 en 2019 blijkt dat de examens voor de moderne vreemde talen bij havo en vwo voor meer dan 60% uit meerkeuzevragen bestaan. Daarnaast bestaan ook de examens biologie en Nederlands voor een deel uit meerkeuzevragen. De examens Latijn, natuurkunde, muziek en beeldende vakken bevatten een beperkt aantal meerkeuzevragen.

Vaak meerkeuzevragen in de laatste toetsweek

Lees verder →

Laatste update: 15/11/2021 5 reacties
Categorie: Breinfeiten Tags: meerkeuzevragen

‘Ik maak stiekem het huiswerk van mijn kind. Kan dat kwaad?’

Maak jij weleens het huiswerk van je kind? Of heb je weleens een heel werkstuk geschreven voor puberlief? Freelance journalist Eveline aan de Wiel stelde mij de opvoedvraag: ‘Ik maak stiekem het huiswerk van mijn kind. Kan dat kwaad?’. Eveline verzorgt de wekelijkse opvoedrubriek voor NU.nl. Een leuke vraag en Eveline schreef er een mooi artikel over. Jammer genoeg viel de laatste alinea eraf en dat vonden we beiden jammer. Vandaar dit blog wat bestaat uit een korte samenvatting van het artikel met de laatste alinea!

‘Ik maak stiekem het huiswerk van mijn puber. Kan dat kwaad?’

Als je kind in enorme tijdsnood zit, dan kun je als ouder best een keertje zijn huiswerk maken, maar het moet wél een uitzondering blijven. Huiswerk is er namelijk niet voor niets, huiswerk heeft een functie. Die functie van huiswerk is oefenen met de stof die in de les wordt aangeboden. In het leerproces is oefenen cruciaal om de stof goed te kunnen doorgronden.

Niet zeuren, maar helpen

Is je puber in blinde paniek en help jij hem eenmalig uit de brand met zijn huiswerk? Prima, maar zeur er dan niet over. Als het vaker gebeurt, kun je op een rustig moment een goed gesprek aangaan over timemanagement. Voor de meeste leerlingen werkt huiswerk plannen en uitvoeren aan de hand van een papieren agenda al heel erg goed.

Worstelen met het puberbrein

Veel ouders worstelen met de vraag hoe zij hun pubers het beste kunnen ondersteunen tijdens hun schooltijd. “Tijdens de puberteit maken jongeren een enorme ontwikkeling door. De kunst is om pubers te ondersteunen in hun tijdelijke tekortkomingen en te steunen in hun oneindige mogelijkheden.” Als ouder wil je niet zeuren, maar je puber wel zo goed mogelijk steunen.”

Huiswerk maken van je puber: ‘Niet zeuren, maar achteraf wél in gesprek’

Nederlandse kinderen ervaren veel stress door school. Sociale steun helpt: hoe makkelijker kinderen met familie kunnen praten over hun zorgen, des te minder druk ze ervaren. “Maar dan moet je als ouder wél weten wat je kunt zeggen. Praten over je zorgen betekent niet dat een puber alleen verwijten krijgt over wat er niet goed gaat, maar vooral dat je samen constructief in gesprek blijft.”

De laatste alinea!

Laat ook zien hoe jij zelf leert, adviseert Remijn. “Neem het koken. Als jij een verkeerde inschatting maakt, dan kan je achteraf zeggen: dat had ik niet goed aangepakt. Daarmee vermijd je een verwijtende sfeer, maar laat je zien dat je ervan hebt geleerd. Als volwassene scoor je ook regelmatig onvoldoendes in je leven – je krijgt ze alleen niet terug. Daar probeer je dan van te leren. Dat wil je uiteindelijk ook overbrengen naar je kind.”

Voor het hele artikel verwijs ik naar NU.nl, te vinden via mijn Ankie Remijn in de media pagina

 

Laatste update: 11/05/2021 Wil je reageren? Graag! →
Categorie: Breinfeiten

Examenkandidaat? 7 examentips voor leerlingen + 4 bonustips voor ouders

Afgelopen week was ik te gast op het Spieringshoek in Schiedam. Het Spieringshoek had een inspiratie-ontbijt georganiseerd voor alle vwo 6 leerlingen. Er stond een heus ontbijtbuffet. Toen iedereen van een ontbijtje was voorzien, startte ik om 08.00 uur (!) mijn lezing over effectief en efficiënt leren, speciaal toegepast op het naderende derde schoolexamen én het eindexamen. De leerlingen kregen praktische examentips, checklists en stappenplannen om zich de komende weken optimaal voor te bereiden op beide examens. Aansluitend kregen ze een kant-en-klare Toetsweek Planner. Het betreft een zelf in te vullen overzicht waarmee je een concrete planning maakt met afgebakende blokjes leerstof voor iedere dag.

Ben of ken jij een eindexamenkandidaat? Check mijn tips:Lees verder →

Laatste update: 06/03/2024 5 reacties
Categorie: Breinfeiten

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 13
  • Volgende »

‘Leer meer in minder tijd’ videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

  • Toetsweek plannen in 4 stappen. Voorkom stress en haal hogere cijfers

    Toetsweek plannen resulteert in betere cijfers Voor veel leerlingen volgt …
  • 5 tips voor leerlingen met een verschrikkelijk rooster

    Lars, havo 4: Mijn rooster is verschrikkelijk. Vier keer per …
  • Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

    Veel ouders klagen op ouder- en tafeltjesavonden over openstaande vacatures …

Investeren in Leren

Drs. Ankie Remijn

info@investereninleren.nl

06-12257963

  • Facebook
  • LinkedIn

Privacyverklaring

© 2025 Investeren in Leren - Ankie Remijn | Ontwerp & realisatie: Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis Framework