Investeren in Leren

effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!

  • Home
  • Boek!
  • Voor scholen
    • Mentorentraining
    • Lezingen
      • Voor docenten
      • Voor ouders
  • Voor ouders
    • Videolessen
      • Leer meer in minder tijd
      • Huiswerk zonder stress
      • Leren plannen
      • Effectief toetsen maken
      • Motiveren kun je leren
      • inloggen
    • Gratis E-book
    • Lezing
    • Coaching voor puber en ouder
    • Huiswerkklas
      • Huiswerkklas Delft
  • Ankie Remijn
  • In de media
  • Blog
  • Contact

Breinfeit 12. Concentreren betekent méér vrije tijd genereren!

Kun jij langdurig achterelkaar appen / gamen / lezen / sporten / (vul zelf in)?

Gefeliciteerd, jij KUNT je concentreren! Dat wil zeggen, je kunt je aandacht langere tijd op één bepaalde zaak richten.

Probleem is natuurlijk dat er verschil is tussen vrijwillige en gedwongen concentratie (lees hobby versus huiswerk). Een gemiddelde leerling kan bij gedwongen concentratie 30 minuten zijn aandacht op één bepaalde zaak richten.

Wat is concentratie? Een bepaalde staat (frequentie) van hersengolven in je brein. Je hebt verschillende staten. Als je brein in de alfastaat verkeert ben je zowel ontspannen als alert. Je hersenpan staat helemaal open voor het leren. De alfa staat is je super leerstaat!

Hoe kom je in je alfa staat?

Allereerst door middel van de “Triple A”

  • Alpha muziek.  Deze muziek is zonder zang, harmonieus en met een ritme van 60. Kijk voor geschikte muziek op youtube of hier.
  • Ademhaling. Ontspan jezelf voordat je gaat leren door buikademing. Je ademt in door je neus (je buik komt naar buiten) en ademt uit via je mond (je buik komt naar binnen). Concentreer je op je ademhaling en je voelt vanzelf wanneer je ontspannen wordt. Twee minuutjes volhouden en dan aan de slag.
  • Alerte houding. Zit rechtop aan je bureau. Zodoende komt de zuurstof (=brandstof voor je brein) goed bij je hersenen.

En tot slot, wegens succes geprolongeerd, de “Triple R”

  • Rust. Zorg dat je niet gestoord kan worden (MOBIEL WEG! Dus niet op trilstand, maar weg leggen!)
  • Reinheid. Zorg dat je spullen op orde zijn. Ieder vak een eigen schrift. Duidelijk schrijven in je agenda.
  • Regelmaat. Zorg dat je werk gepland is. Als je weet wat je doel is en je houdt dat doel voor ogen, gaat de concentratie omhoog.

Leren concentreren betekent méér vrije tijd genereren!

Groet, Ankie Remijn

Laatste update: 13/03/2014
Categorie: Breinfeiten

Breinfeit 11 Sfeer & Leer?!

Onlangs gaf ik een lezing op een middelbare school. De lezing ging over huiswerk maken met een onvolgroeid puberbrein. Een ouder sprak zijn verbazing uit over de wisselvalligheid van zijn zoon. Hij vertelde dat zijn zoon in VWO 2 de taal Duits de aller-stomste taal vond en nu in VWO 3, Duits een super taal vindt.

Als je puber bent, pubers hebt of met pubers werkt, is het belangrijk te weten dat pubers beter functioneren als de sfeer goed is. Als de omgeving waarin geleerd wordt veilig en gezellig is, gaat het leren beter. Bovengenoemde puber vereenzelvigt de taal met de docent die het geeft. En hij is niet de enige. Een kleine navraag op de huiswerkklas leverde een feest van herkenning op met allerlei soortgelijke voorbeelden.

Wat heb je hieraan?

Scans van de hersenen hebben aangetoond dat negatieve gevoelens de activiteit in de bovenste laag verminderen. Net die laag die nodig is om echt goed te leren. Dus als je met een positief gevoel gaat leren, gaat het leren beter. Wil je weten hoe dat werkt? Klik dan hier.

Heb je invloed op je stemming? Ja! Hoe?

  1. Bijt je niet vast in de antipathie tegen een docent. Koppel het vak en de docent los. Misschien heb je volgend jaar een ander! Heb je een leuke docent? Vanzelfsprekend maak je je huiswerk!
  2. Heb je privé problemen? Probeer zaken (=school) en privé te scheiden. Nu heb je één probleem (privé) en anders heb je er twee (privé en zakelijk).
  3. Kijk voor je begint aan een vervelend vak wat je wel weet van het vak.
  4. Ga terug in het boek/hoofdstuk waar je begrip ophoudt. Ga vanaf daar opnieuw leren en noteer je vragen voor in de les.
  5. Kun je in eigen woorden vertellen wat er staat? Dan snap je het nu wel!

 Doe er je voordeel mee,

Succes Ankie Remijn

Laatste update: 05/03/2013
Categorie: Breinfeiten

Plannen in 4 stappen

Anne, vwo 3: 

Afgelopen week had ik vakantie. Zondagavond checkte ik Magister. Blijk ik dinsdag een repetitie geschiedenis te hebben over hoofdstuk 3, paragraaf 1 tot en met 5. Mijn ma gelijk uit haar dak: ik had eerder moeten kijken dan had ik kunnen plannen. Op vijf dagen in de vakantie één paragraaf. Eigenlijk was dat wel slim geweest, want voor een geschiedenistoets moet je altijd extreem veel leren.

Monique, moeder Anne:

Vraag ik de hele week of Anne niets voor school moet doen. ‘Nee’, is dan het antwoord, ‘het is toch vakantie!’. En dan blijkt op zondagavond dat ze dinsdag een enorme toets heeft voor geschiedenis.  Geschiedenis nota bene, dat is hartstikke veel leren! Had ik dat geweten, hadden we iedere dag een paragraaf kunnen doen en had ze dat maandag alleen maar hoeven te herhalen.

Plannen, hoe belangrijk is dat eigenlijk?

Lees verder →

Laatste update: 14/09/2020
Categorie: Breinfeiten

Meer leren dankzij sport, blijven bewegen dus

Druk, drukker, drukst. Het is een drukke periode op de middelbare school. Sommige leerlingen denken er zelfs over om hun sport op te zeggen.  Speciaal voor die categorie, en alle andere sporters, onderstaand breinfeit. Leerlingen kunnen juist meer leren dankzij sport. Lees verder →

Laatste update: 09/06/2017
Categorie: Breinfeiten

Rust, reinheid en regelmaat. Hoe borg jij ze rond het bureau van je tiener? Tips bij iedere R

Ooit van de drie R-en: rust, reinheid en regelmaat gehoord? Rust, reinheid en regelmaat klinkt niet hip en is het ook niet. Maar met de drie R-en is het huiswerk sneller klaar. Als je kind voor de drie R-en zorgt, werkt zijn brein effectiever. Dat wil zeggen, hij leert méér in minder tijd!

Kjeld, havo 2:

Mijn moeder heeft via een vriendin gehoord dat ik morgen een repetitie aardrijkskunde heb. Compleet overstuur natuurlijk. Nu kan ik ook nog mijn spullen niet vinden. Ik heb inmiddels mijn boek maar ik ben mijn aantekeningen kwijt. Ik was mijn schrift vergeten in de les en toen heb ik de aantekeningen op een los blaadje gemaakt. Waarschijnlijk ligt dat blaadje in mijn kluis.

Froukje, moeder Kjeld: 

Per toeval hoorde ik via een moeder van Kjeld’s klasgenoot dat Kjeld morgen een repetitie aardrijkskunde heeft. Samen hebben we zijn agenda gecheckt. Er staat inderdaad wel iets maar we kunnen zijn handschrift niet ontcijferen. Kjeld heeft nu zijn klas ge-appt en heeft inmiddels de leerstof achterhaald. Toen konden we op zoek naar het lesmateriaal. Ik heb uiteindelijk zijn boeken in zijn gymtas gevonden maar waar zijn schrift met aantekeningen is? 

 

Lees verder →

Laatste update: 03/01/2019 Wil je reageren? Graag! →
Categorie: Breinfeiten

  • « Vorige
  • 1
  • …
  • 11
  • 12
  • 13

‘Leer meer in minder tijd’ videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

  • Toetsweek plannen in 4 stappen. Voorkom stress en haal hogere cijfers

    Toetsweek plannen resulteert in betere cijfers Voor veel leerlingen volgt …
  • 5 tips voor leerlingen met een verschrikkelijk rooster

    Lars, havo 4: Mijn rooster is verschrikkelijk. Vier keer per …
  • Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

    Veel ouders klagen op ouder- en tafeltjesavonden over openstaande vacatures …

Investeren in Leren

Drs. Ankie Remijn

info@investereninleren.nl

06-12257963

  • Facebook
  • LinkedIn

Privacyverklaring

© 2025 Investeren in Leren - Ankie Remijn | Ontwerp & realisatie: Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis Framework