Anne, vwo 3:
Afgelopen week had ik vakantie. Zondagavond checkte ik Magister. Blijk ik dinsdag een repetitie geschiedenis te hebben over hoofdstuk 3, paragraaf 1 tot en met 5. Mijn ma gelijk uit haar dak: ik had eerder moeten kijken dan had ik kunnen plannen. Op vijf dagen in de vakantie één paragraaf. Eigenlijk was dat wel slim geweest, want voor een geschiedenistoets moet je altijd extreem veel leren.
Monique, moeder Anne:
Vraag ik de hele week of Anne niets voor school moet doen. ‘Nee’, is dan het antwoord, ‘het is toch vakantie!’. En dan blijkt op zondagavond dat ze dinsdag een enorme toets heeft voor geschiedenis. Geschiedenis nota bene, dat is hartstikke veel leren! Had ik dat geweten, hadden we iedere dag een paragraaf kunnen doen en had ze dat maandag alleen maar hoeven te herhalen.
Plannen, hoe belangrijk is dat eigenlijk?
Keer op keer tonen onderzoeken aan dat plannen ofwel gespreid leren, één van de beste leerstrategieën is. Iedere keer dat je kind opnieuw kennis terughaalt uit het langetermijngeheugen, versterkt dat het geheugenspoor. Hoe eerder je kind begint met het leren voor een repetitie of SO, hoe minder tijd het leren kost. Dankzij plannen leert je kind sneller en onthoudt het geleerde ook veel langer. Dat is veel effectiever dan hele teksten groen en geel arceren en eindeloos samenvatten.
Werkt plannen echt zo goed in de praktijk?
In mijn huiswerkklas vragen leerlingen zelf of ik ze wil helpen bij het plannen van toetsen. Bij de evaluatie van de individuele coaching staat het leren plannen op nummer één van de geleerde tips. Blijkbaar ervaren deze leerlingen hoe relaxed het is als je voor een toets alleen maar kleine stukjes stof per dag hoeft te leren. En hoe eerder je planning begint, hoe kleiner de stukjes zijn.
Moet ik daar als ouder bij helpen dan?
Als je iets voor het huiswerk van je kind wil betekenen, help dan met (leren) plannen! Plannen klinkt makkelijk en veel leerlingen krijgen op school te horen dat ze ‘moeten plannen’. Maar in de praktijk merk ik dat leerlingen hier graag hulp bij krijgen omdat ze plannen moeilijk vinden. Ga samen aan tafel zitten, open het online cijferprogramma en neem al het huiswerk over in de agenda. Als deze drempel is genomen, ga je plannen in 4 stappen.
Help je kind plannen in 4 stappen
- Proefwerk of SO noteren en markeren
- Noteer achter de toets zo precies mogelijk wat de leerstof is.
- Tel de dagen tussen nu en de toets. Plan op de laatste dag voor de toets alleen ‘herhalen’ in.
- Verdeel de leerstof over de dagen en markeer met een andere kleur.
In de agenda van je kind staan natuurlijk meerdere overhoringen. Elke dag werkt je kind afwisselend aan het huiswerk voor de volgende dag én aan de geplande verschillende vakken. Bovenstaande methode noemen we ook wel de salami tactiek.
Vindt jouw puber zelfstandig plannen en studeren moeilijk?
Kijk dan ook eens bij mijn nieuwe online training. In 3 filmpjes leg ik jou en je kind uit hoe jij je kind kan helpen met plannen én uitvoeren. Je krijgt er duidelijke stappenplannen in PDF bij. Gun je kind een degelijke basis waar hij levenslang profijt van heeft! (Tijdelijk voor €75,00).