Mijn kind wil geen hulp. Ik zou mijn kind zo graag helpen, ze maakt en leert al haar huiswerk maar doet er veel te lang over. Ze haalt mooie cijfers maar het kan veel efficiënter. Ik bied keer op keer mijn hulp aan, maar ik mag mij nergens mee bemoeien.
Hartstikke leuk die salami-tactiek en pomodoro-techniek maar mijn zoon wíl helemaal geen hulp!
Mijn zoon heeft 7 tekorten, maar hulp accepteren: ho maar. Hij denkt dat hij het wel redt omdat hij straks écht hard gaat werken. Maar ‘straks’ is te laat. Hij heeft twee toets-weken gehad en nu nog twee te gaan. Als hij de derde toets-week weer niet goed scoort blijft hij zitten!
Wat doe je, als je kind geen hulp wil? Moet je zijn zelfstandigheid respecteren of grijp je in?
Hoe staat je kind ervoor?
Bepaal eerst hoe je kind ervoor staat:
Stap 1 Zoek de overgangsnorm op de schoolwebsite van je kind.
Stap 2 Vergelijk de gemiddelde eindcijfers van je kind met die norm.
Stap 3 Bepaal of je kind met zijn huidige cijfers overgaat.
Dit breinfeit is speciaal voor pubers die geen hulp willen. Er zijn nu dus twee mogelijkheden:
- Je puber wil geen hulp en blijft met zijn huidige cijfers zitten.
- Je puber wil geen hulp en gaat met zijn huidige cijfers over.
Voor beide situaties staan hieronder 4 tips uitgewerkt.
Je kind wil geen hulp en blijft met zijn huidige cijfers zitten. 4 tips
Volgens de norm blijft je kind zitten. Tijd voor actie, of hij nu wil of niet. Jij bent als ouder verantwoordelijk voor je kind en als het niet goed gaat op school moet je ingrijpen.
Tip 1
Vraag niet óf jullie samen de agenda gaan beheren maar vraag wannéér jullie dat doen. Agendabeheer houdt in dat jullie samen zijn agenda en cijfers bekijken op Som of Magister. Twee maal per week alle overhoringen vertalen naar de papieren agenda én plannen levert veel leerlingen al een enorme cijferwinst op.
Tip 2
Spreek af dat je kind op zaterdag mag bepalen wat er gegeten wordt als hij jou herinnert aan de agenda-afspraak en hou je daar ook aan. Is hij het vergeten? Herinner hem daar dan zakelijk aan en ga niet ‘zeuren’.
Tip 3
Deel je zorg over inefficiënt leren en bied je hulp aan. Denk goed na hoe jij je hulp aanbiedt. Een goedbedoelde stortvloed aan tips is vaak erg moeilijk te bevatten, laat staan uit te voeren. Beperk je tot één concrete tip per week. Wellicht kan mijn blog je hierbij inspireren!
Tip 4
Als je kind echt hulp weigert, maak dan samen een afspraak met school. In ieder geval met de mentor en eventueel met de afdelingsleider erbij. Wat is volgens school nodig om voldoendes te halen en is je kind daartoe bereid? Zo ja, stel een plan van aanpak vast én spreek evaluatie momenten af. Zo nee, bespreek wat je kind volgend jaar gaat doen. Blijft hij zitten of gaat hij een niveau lager? Maak concrete vervolg afspraken, bijvoorbeeld op de nieuwe school.
Maak deze afspraak zo snel mogelijk. Het is eind januari en met een andere aanpak kan je kind nu nog zijn onvoldoendes ophalen.
Je kind wil geen hulp en gaat met zijn huidige cijfers over. 4 tips
Volgens de norm gaat je kind over, maar jij vindt dat hij er te veel tijd aan kwijt is. Laat je kind vrij in de keuze, hij staat er immers goed voor en wil het graag zelfstandig doen, hoe knap is dat!
Tip 1
Spreek af onder welke omstandigheden jij je kind zelfstandigheid gunt. Hoeveel onvoldoendes vind je acceptabel en wat moet het gemiddelde zijn. Zakt je kind onder die norm dan wordt het tijd voor actie, eerder niet.
Tip 2
Check iedere twee weken het online cijferprogramma op de voortgang van zijn cijfers.
Tip 3
Deel je zorg over inefficiënt leren en bied je hulp aan. Doe dat tegelijk met de cijfercheck en niet iedere dag, dus niet ‘zeuren’. Wees wel consequent en accepteer geen klachten van je kind over veel huiswerk en lange dagen. Geen hulp accepteren is prima, maar dan zijn de gevolgen ook voor hem. ‘Niet klagen maar dragen’.
Tip 4
Als het welzijn van je kind echt in gevaar is, moet je natuurlijk ingrijpen. Als je kind bijvoorbeeld iedere week de sporttrainingen afzegt omdat hij huiswerk moet doen, wordt het tijd voor actie. Of hij nu wil of niet. Jij bent als ouder verantwoordelijk voor het welzijn van je kind en als jij vindt dat het in gevaar is moet je ingrijpen.
Meer weten over structurele hulp bij huiswerk en leren?
Online-onderwijs is een extra uitdaging voor het puberbrein. Beperk de schade en ga vandaag nog aan de slag met mijn videolessen Méér leren in minder tijd.
De videolessen zijn uitermate geschikt tijdens deze lockdown. Bekijk ze samen relaxed met je kind. De tien video’s zijn kort en krachtig, precies geschikt voor het puberbrein. Je leert er effectief en efficiënt leren.
Online onderwijs: beperk de schade en start vandaag!
Boers zegt
Mijn kind haar interesse in bijv. Frans is niet groot. Ze vind het moeilijk en denkt dat ze het leren hiervoor (stampen) toch niet kan. Ik probeer haar wel te helpen en te stimuleren, maar het werkt niet. Verder maakt ze haar huiswerk prima zelf. Niet altijd op tijd, maar ze doet het wel. Ook heeft ze hiervoor al een afspraak lopen met haar mentor. Maar toch gaat het nog niet helemaal goed.Wat kan ik doen om haar te helpen?
Ankie Remijn zegt
Ik denk dat bij het stampen de pomodoro-techniek je dochter kan helpen!
Angel zegt
Het eerste jaar was mijn dochter heel gemotiveerd en vond mijn hulp prima.
Het tweede jaar hielp ik haar tot de setweek, want vanaf dat moment wil zij het helemaal zelf doen. Het derde jaar heeft ze helemaal zelfstandig gewerkt. Dit jaar doet ze examen en het eerste SE heeft ze niet zo goed gedaan, bij de tweede set heeft ze het anders aangepakt en hoop ik echt dat ze hiermee ook betere resultaten haalt. Dat gun ik haar zo, juist omdat ze het anders aanpakt.
Door de resultaten van het eerste SE heeft ze regelmatig hierover gesprekken op een vast moment met een leraar en ze heeft regelmatig gesprekken met haar mentor. Ze krijgt iedere keer te horen “als je het zo blijft doen, blijf je zitten”. Ze kan dit niet meer horen. Als je met haar praat, weet ze heel goed wat ze moet doen.
Ik mag mij nergens mee bemoeien, anders gaat ze direct naar haar kamer en zien wij haar niet. I
Ankie Remijn zegt
Sterkte met het afwachten van de tweede SE week cijfers. Ik hoop dat haar nieuwe aanpak betere resultaten afwerpt. Succes!
Online test blog zegt
Mooi artikel en er zitten zeker een aantal handige tips tussen, bedankt hiervoor!
Ankie Remijn zegt
Leuk om te horen!
Hoda zegt
Mijn docht heeft haar best gedaan voor deze jaar, maar jammer ze heeft toch niet kunnen halen, ik breken haar cijfer lijs het lijkt mijn iets fout brekend de school en ze kan met haar gemiddelde cijfer wel overgaan wat moet ik doen kan iemand mijn help.
Ankie Remijn zegt
Beste Hoda,
mijn advies is om even contact op te nemen met school en een afspraak met de mentor of afdelingsleider te maken. Dan kunnen jullie samen de onduidelijkheden bespreken. Succes ermee!
opleiding blogger zegt
Leuk om je blog te lezen met interessante informatie
Ankie Remijn zegt
Dank!