Krijgt jouw kind nooit de leerstof af voor een repetitie? Zijn zijn cijfers daardoor niet representatief voor zijn capaciteiten? Raakt je kind hierdoor ongemotiveerd en in de stress? Steeds meer scholieren ervaren stress door hun schoolwerk. En stress blokkeert het leerproces. Wil jij een simpel antistress-recept voor je middelbare scholier? Kies dan voor mijn pizza-aanpak met salami en pomodoro als meest smaakmakende ingrediënten. De salami voor het plannen en de pomodoro voor het uitvoeren van de planning.
Stress? Gebruik de salamitactiek!
Het begrip salamitactiek is afkomstig uit de managementwereld. Het principe is makkelijk. Een salami eet je niet in één keer op. Dat is te veel. Een salami dien je op in plakjes.
Salamitactiek letterlijk
Stel je nu voor dat je je kind toch een hele salami aanbiedt. Je snijdt de salami alvast in vijf delen. Het eerste en tweede deel gaan prima. Lekker worstje! Het derde deel valt tegen, je kind heeft genoeg. Hij werkt het tegen heug en meug naar binnen. Het vierde en vijfde deel staan hem ronduit tegen, bah! Hij begint er geeneens aan.
Salamitactiek toegepast op een repetitie
Nu passen we de tactiek toe op een toets geschiedenis over de Franse Revolutie. Het hoofdstuk bestaat uit vijf paragrafen. Paragraaf 1 en 2 gaan goed, leuke stof! Paragraaf 3 valt tegen, het brein van je kind raakt verzadigd. Hij werkt zich tegen heug en meug door de paragraaf. Paragraaf 4 en 5 staan hem ronduit tegen, bah! Hij begint er geeneens aan.
De oplossing is simpel: een salami dien je op in plakjes en een geschiedenis toets ook. Help je kind de stof te verdelen in meerdere plakjes en verdeel ze over de week. Zo krijgen alle paragrafen aandacht, leert hij niet te lang achtereen en krijgt stress geen vat op hem.
Wat levert die salamitactiek je kind op?
Plannen staat op nummer één van effectieve leermethodes. Keer op keer wordt dat aangetoond. Hoe eerder je kind begint met het leren voor een repetitie of SO, hoe minder tijd het leren hem kost. Plannen levert je kind dus vrije tijd én goede cijfers op.
Maar mijn kind heeft toch meerdere toetsen
Middelbare scholieren hebben natuurlijk meerdere toetsen. Help je kind iedere repetitie en SO te verdelen in plakjes. Dat resulteert in een agenda met per dag overzichtelijke blokjes leerstof voor de verschillende vakken. Leerlingen leren beter als ze vakken kunnen afwisselen en de stof overzichtelijk is. Vergelijk het met een schaal vol verschillende tapas. Iedere dag werk je afwisselend aan verschillende vakken.
Voorwaarde is dat je kind ieder plakje en hapje serieus bestudeert alsof hij er de volgende dag over getoetst wordt. Anders heeft hij de dag voor de repetitie alsnog een enorme salami voor de kiezen. Ervaring leert dat leerlingen met een goede planning stress voorkomen, relaxter leren en betere resultaten halen.
Alles weten over méér leren in minder tijd?
Boek een lezing bij jou op school!
Bruikbare tip?
Deel het met de knoppen hieronder op je social media
Geef een reactie