Weet jouw kind al of hij over is? Voor veel leerlingen en hun ouders zijn deze laatste weken spannend. Hebben jullie ook precies berekend welke cijfers hij moet halen om over te gaan? Veel ouders en leerlingen ervaren op dit moment stress door school ook als kinderen er wél goed voor staan. Hoe zit dat nu met stress en het nut van vakantie?
Inzicht, het 3 stappenplan
Inzicht lijkt soms iets magisch: je hebt het of je hebt het niet. Maar inzicht betreft eerder een trucje dan magie. En dan volgt de vraag, hoe leert je kind dat trucje? Bijna niemand heeft inzicht in alle vakken. Zeker voor de vakken waar je kind niet zo goed in is, kan onderstaand stappenplan helpen.
Meike havo 2:
Ik heb weer een 5 voor biologie. Ik snap er helemaal niets van, ik heb alle begrippen en bronnen geleerd, maar we moeten alleen maar toepassen. Volgens mijn docent heb ik geen inzicht.
Peter, vader Meike havo 2:
Op de tafeltjesavond zei de biologie-leraar dat Meike geen inzicht heeft. Om heel eerlijk te zijn: ik heb geen idee wat hij nu precies bedoelt. Ik heb haar overhoord van biologie, ze wist alles. Maar ja, zonder inzicht geen havo natuurlijk.
Hoe komt je kind aan inzicht
Maximaal scoren op iedere geschiedenisvraag, óók de bronnenvragen
Moeder van Sanne, havo 3:
Sanne had echt goed geleerd voor haar geschiedenistoets. We hadden de stof samen gepland en ik heb haar twee keer overhoord. Komt ze gisteren wéér met een 5 voor geschiedenis thuis! De docent vond het erg vervelend voor haar. Hij zei dat hij kon zien dat Sanne geleerd had maar haar antwoorden waren niet volledig genoeg. Nou, daar kan ik dus niks mee!
Klaagt jouw kind ook dat ze niet álle punten krijgt voor haar antwoorden op een geschiedenistoets? Dat ze haar antwoorden beter moet toelichten? Goed nieuws! Dat kun je leren in 3 stappen. Zo scoor je maximaal op iedere geschiedenisvraag, óók de bronnenvragen.Lees verder →
Hoe moet mijn kind geschiedenis leren? In 4 stappen naar een voldoende
Valt het cijfer voor geschiedenis bij jouw kind vaak tegen? Geschiedenis kun je toch gewoon leren? Deze vragen heb ik aan een geschiedenisdocent voorgelegd en vertaald naar een effectief 4-stappenplan voor onder- én bovenbouwleerlingen.
Hoe voert mijn kind de planning ook uit. Met de pomodoro-techniek in 5 stappen
Sandra, moeder van Emilie:
Ik heb een prachtige planning in Emilie’s agenda gemaakt. Duidelijk voor ieder dag wat er per vak moet gebeuren. Precies volgens de regels. Maar ja, nu kan ik hem na twee dagen al bijstellen. Emilie houdt zich er gewoon niet aan! Wat heeft dat plannen dan voor zin?
Emilie, vwo 4:
Mijn moeder heeft het afgelopen weekend een planning gemaakt. Ik vind het best chill want ik heb het de komende drie weken super druk. Het ziet er goed en overzichtelijk uit. Maar het lukt mij niet om me er aan te houden. Als ik thuis kom, heb ik er zo geen zin in! Ik voel mij best schuldig want mijn moeder heeft er echt hard aan gewerkt maar het lukt me gewoon niet.