Bij goede voornemens hoort uitstelgedrag. Dat is normaal. Piers Steel onderzoekt al jaren uitstelgedrag en ontdekte dat 95% van de bevolking hier in meer of mindere mate last van heeft. Als je je voornemens uitstelt, lijken ze in je hoofd steeds moeilijker te worden. Als je gewoon begint, blijkt het mee te vallen.
Maar hoe help jij als mentor je leerlingen om ‘gewoon’ met huiswerk te beginnen?
Stap 1 Voornemens en belemmeringen benoemen en bespreken
Het loont de moeite om samen met je mentorleerlingen de voornemens van je leerlingen te inventariseren maar ook de zaken die de uitvoering ervan belemmeren. Maak twee kolommen op het digibord, vul ze in en bespreek ze.
Stap 2 Licht toe wat de wetenschap zegt over uitstelgedrag
Prof. Dr. Piers Steel ontwikkelde een formule om de kans op uitstelgedrag te voorspellen. De formule bestaat uit vier variabelen.
Stap 3 Deel 7 tips, gesorteerd per variabele, om uitstelgedrag aan te pakken
Waarde is de persoonlijke winst van een leerling bij de activiteit huiswerk.
Tip 1
Bespreek samen met je leerlingen de winst van huiswerk maken op de korte en de langere termijn. Wat is eigenlijk de functie van huiswerk op de korte termijn? Maar ook; wat zijn de dromen van je leerlingen op de langere termijn? Wat willen ze bereiken? Wat gaan je leerlingen na deze opleiding doen?
Verwachting betreft het vertrouwen van leerlingen dat het huiswerk gaat lukken.
Tip 2
Veel leerlingen twijfelen aan hun intellectuele niveau als de organisatie van hun schoolwerk mis gaat. Maar ze hebben slechts tijdelijk hulp nodig bij de totaal aanpak van hun schoolwerk en daar kan jij bij helpen!
Tip 3
De mindset van je leerlingen, bepalen hoe goed zij presteren. Als docent kun je die mindset beïnvloeden door je bewust te zijn van de feedback die je leerlingen geeft. Maar ook ouders spelen hier een belangrijke rol in! (Interesse? Boek een lezing Puberbrein & Huiswerk voor ouders)
Afleiding betreffen alle interne en externe factoren die leerlingen kunnen afleiden van het huiswerk.
Tip 4
Het is belangrijk om te achterhalen of leerlingen ‘gewoon’ hun huiswerk uitstellen of last hebben van faalangst. Voor faalangst zijn er online allerlei gratis testen te vinden. Let op. Online faalangsttesten zijn bedoeld als indicatie en tellen niet als diagnose. Als een mentor leerling hoog scoort op deze test, verwijs deze dan door naar de Intern Begeleider bij jou op school. Die weet de mogelijkheden voor een faalangst-diagnose of een faalangst-reductietraining.
Tip 5
Bespreek de invloed van de smartphone op het maken en leren van huiswerk.
Tijd, veel leerlingen overschatten wat zij in korte tijd kunnen doen en onderschatten wat zij op de langere termijn kunnen bereiken. Mijn ervaring is dat leerlingen door het gebruik van twee technieken hun timemanagement steeds beter onder controle krijgen:
Tip 6
benadruk het belang van plannen. Onderzoek bewijst dat Plannen één van de beste leerstrategieën is. Hoe eerder leerlingen beginnen met het leren voor een repetitie of SO, hoe minder tijd het leren kost. Dankzij plannen, leren leerlingen meer in minder tijd en onthouden het geleerde ook veel langer.
Tip 7
Met behulp van de Pomodoro techniek kunnen leerlingen hun planning uitvoeren. Zo krijgen leerlingen steeds beter grip op hun tijd en besef hoeveel tijd schoolzaken nu daadwerkelijk kosten.
Meer weten over (mentor)leerlingen effectief begeleiden met school?Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een effectief en efficiënt mentoraat én een verlichting in hun werkdruk. Resultaat?Samen maken we een jaarplanner voor mentoren inclusief filmmateriaal, blogs en praktisch bruikbaar studiemateriaal. Met behulp van kant en klare formats voor voortgangsgesprekken met leerlingen en formats voor brieven naar ouders creëren we meer tijd voor individuele gesprekken. Schoolleiding en ouders worden ook bij het mentoraat betrokken. Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op. |
Geef een reactie