Investeren in Leren

effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!

  • Home
  • Boek!
  • Voor scholen
    • Mentorentraining
    • Lezingen
      • Voor docenten
      • Voor ouders
  • Voor ouders
    • Videolessen
      • Leer meer in minder tijd
      • Huiswerk zonder stress
      • Leren plannen
      • Effectief toetsen maken
      • Motiveren kun je leren
      • inloggen
    • Gratis E-book
    • Lezing
    • Coaching voor puber en ouder
    • Huiswerkklas
      • Huiswerkklas Delft
      • Huiswerkklas Lansingerland
  • Ankie Remijn
    • In de media
  • Blog
  • Contact

Hoe lang moeten leerlingen thuis leren

Hoe lang moeten leerlingen thuis leren? Dit is een veel gestelde vraag van ouders tijdens tafeltjesavonden en lezingen ‘Puberbrein en Huiswerk’ op thema-avonden op middelbare scholen. Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Het antwoord is namelijk afhankelijk van omstandigheden als:

  • Krijgen leerlingen in de les tijd om alvast aan huiswerk te beginnen?
  • Maken leerlingen gebruik van deze tijd?
  • Gebruiken leerlingen tussenuren om alvast aan het huiswerk te beginnen?
  • Zitten leerlingen op het juiste schoolniveau?

De antwoorden op bovenstaande vragen zijn vanzelfsprekend van invloed op de hoeveelheid tijd die leerlingen thuis aan huiswerk moeten besteden.

Hoe lang moeten leerlingen thuis leren?

Als leerlingen alles echt goed plannen en op het juiste niveau zitten, zou ik uitgaan van twee uur gemiddeld per dag op havo en vwo. Dan ga ik wel uit van twee uren geconcentreerd werken dus zonder digitale afleidingen en exclusief de tijd die het plannen kost. Leerlingen ontkomen echter niet aan piek- en dalweken wat betreft huiswerk. Met gemiddeld bedoel ik dan ook de ene keer drie-en-een-half uur per dag en soms maar een half uur.

Piek- en dalweken

Zowel in de onder- als de bovenbouw ontkomen leerlingen bijna niet aan piek- en dalweken. In een piekweek hebben leerlingen heel veel huiswerk en in een dalweek bijna niet. De verklaring is dat docenten ongeveer rond hetzelfde moment genoeg stof hebben afgerond om een representatieve hoeveelheid stof te overhoren. En dat zijn dus de piekweken met allemaal so’s en proefwerken tegelijkertijd.

De meeste scholen hebben in de bovenbouw toetsweken. Op de meeste scholen is deze toetsweek nu in aantocht en daarmee ook de piekweek.

Plannen

Als leerlingen alleen in de piekweken leren, redden zij het hoogst waarschijnlijk niet. Misschien nog met de hakken over de sloot in de onderbouw maar in de bovenbouw wordt de toetsstof te veel. Huiswerk bijhouden is de basis en verder goed de toetsen plannen. Als leerlingen het huiswerk bijhouden en de toetsen goed plannen, egaliseren zij de pieken en dalen.

Niet te lang achtereen leren

Wist je dat leerlingen het meeste leren als zij niet te lang achter elkaar leren? Natuurlijk kunnen leerlingen zich uren lang concentreren op minecraft of op hun mobiel, maar huiswerk vergt gedwongen concentratie. En hoelang kan een middelbare scholier zich gedwongen concentreren? Mijn ervaring in de huiswerkklas is dat het gemiddelde rond de 30 minuten ligt. Daarom werk ik daar in blokken van een half uur; 25 minuten leren en vervolgens 5 minuten pauzeren. Na vier blokken las ik een langere pauze in. Deze methode heb ik eerder in 5 duidelijke stappen beschreven onder de noemer pomodoro-techniek.

Hoe lang moeten leerlingen nu leren? Gemiddeld dus twee uur per dag werken voor school, zowel aan huiswerk als geplande stof, in blokken van 25 minuten.

  • Je mentorleerlingen effectief en efficiënt leren leren?
  • Je mentorleerlingen écht begeleiden naar zelfstandigheid?
  • En dat ZONDER EXTRA WERKDRUK voor jou als mentor?

Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een effectief en efficiënt mentoraat én een verlichting in hun werkdruk.

Resultaat? Samen stellen we een jaarplanner voor mentoren op. Jullie leveren de input en ik maak de jaarplanner. In deze jaarplanner komt de behoefte van de school en het materiaal van Investeren in Leren samen. Een jaarplanning inclusief filmmateriaal, blogs en praktisch bruikbaar studiemateriaal. Schoolleiding en ouders worden ook bij het mentoraat betrokken.

Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op.

 

Share
Tweet
Share19
WhatsApp

Laatste update: 31/01/2023
Categorie: Breinfeiten

‘Leer meer in minder tijd’: videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

‘Leer meer in minder tijd’ videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

  • Toetsweek plannen in 4 stappen. Voorkom stress en haal hogere cijfers

    Toetsweek plannen resulteert in betere cijfers Voor veel leerlingen volgt …
  • 5 tips voor leerlingen met een verschrikkelijk rooster

    Lars, havo 4: Mijn rooster is verschrikkelijk. Vier keer per …
  • Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

    Alle geweldige lessen en docenten ten spijt, af en toe …
Breinfeit in je inbox
Iedere week gratis tips. Met als bonus de preview van mijn boek! Meld je ook aan:
  • Facebook
  • LinkedIn

Privacyverklaring | Sitemap

Investeren in Leren

Drs. Ankie Remijn

info@investereninleren.nl

06-12257963

© 2023 Investeren in Leren - Ankie Remijn | Ontwerp & realisatie: Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis Framework

Breinfeit in je inbox
Iedere week gratis tips. Met als bonus de preview van mijn boek! Meld je ook aan:

Link invoegen/bewerken

Geef de URL van de bestemming

Of link naar bestaande inhoud

    Geen zoektekst gespecificeerd. Recente berichten worden getoond. Zoek of gebruik de pijltoetsen omhoog en omlaag om een item te selecteren.