Hoe lang moeten leerlingen thuis leren? Dit is een veel gestelde vraag van ouders tijdens tafeltjesavonden en lezingen ‘Puberbrein en Huiswerk’ op thema-avonden op middelbare scholen. Deze vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Het antwoord is namelijk afhankelijk van omstandigheden als:
- Krijgen leerlingen in de les tijd om alvast aan huiswerk te beginnen?
- Maken leerlingen gebruik van deze tijd?
- Gebruiken leerlingen tussenuren om alvast aan het huiswerk te beginnen?
- Zitten leerlingen op het juiste schoolniveau?
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn vanzelfsprekend van invloed op de hoeveelheid tijd die leerlingen thuis aan huiswerk moeten besteden.
Als mentor wil je dat leerlingen huiswerk maken maar je wil de druk niet opvoeren. Je kunt moeilijk het alarmerende nieuws over druk, stress en cijfers negeren.
Hoe lang moeten leerlingen thuis leren?
Als leerlingen alles echt goed plannen en op het juiste niveau zitten, zou ik uitgaan van twee uur gemiddeld per dag op havo en vwo. Dan ga ik wel uit van twee uren geconcentreerd werken dus zonder digitale afleidingen en exclusief de tijd die het plannen kost. Leerlingen ontkomen echter niet aan piek- en dalweken wat betreft huiswerk. Met gemiddeld bedoel ik dan ook de ene keer drie-en-een-half uur per dag en soms maar een half uur.
En wat nu als leerlingen veel langer thuis leren?
Tijd voor actie! Ga samen met je leerling in gesprek over schoolstress en prestatiedruk. Stel je mentor-leerling centraal, hoe gaat het nu echt met hem? Welke rol spelen zijn ouder(s) hierin? Is je leerling gelukkig; welk cijfer geeft hij zijn leven privé en op school? Uit onderzoek blijkt dat sociale steun een beschermende factor is tegen prestatiedruk en stress. Een gesprek over prestatiedruk en stress vermindert het gevoel van druk en stress. Het ervaren van stress is niet altijd erg; het kan bijvoorbeeld aanzetten tot actie. Een gezond niveau van stress is optimaal: niet te veel, en niet te weinig. Door het gesprek rondom prestatiedruk, stress en mentaal welzijn te normaliseren, kunnen leerlingen hier beter mee omgaan en hun gevoel beter relativeren.
Piek- en dalweken
Zowel in de onder- als de bovenbouw ontkomen leerlingen bijna niet aan piek- en dalweken. In een piekweek hebben leerlingen heel veel huiswerk en in een dalweek bijna niet. De verklaring is dat docenten ongeveer rond hetzelfde moment genoeg stof hebben afgerond om een representatieve hoeveelheid stof te overhoren. En dat zijn dus de piekweken met allemaal so’s en proefwerken tegelijkertijd.
De meeste scholen hebben in de bovenbouw toetsweken. Op de meeste scholen is deze toetsweek nu in aantocht en daarmee ook de piekweek.
Plannen
Als leerlingen alleen in de piekweken leren, redden zij het hoogst waarschijnlijk niet. Misschien nog met de hakken over de sloot in de onderbouw maar in de bovenbouw wordt de toetsstof te veel. Huiswerk bijhouden is de basis en verder goed de toetsen plannen. Als leerlingen het huiswerk bijhouden en de toetsen goed plannen, egaliseren zij de pieken en dalen en voorkomen stress. Leerlingen hebben hier wel hulp bij nodig. Alleen al het huiswerk inventariseren, kost op sommige scholen super veel tijd.
Niet te lang achtereen leren
Wist je dat leerlingen het meeste leren als zij niet te lang achter elkaar leren? Natuurlijk kunnen leerlingen zich uren lang concentreren op minecraft of op hun mobiel, maar huiswerk vergt gedwongen concentratie. En hoelang kan een middelbare scholier zich gedwongen concentreren? Mijn ervaring in de huiswerkklas is dat het gemiddelde rond de 30 minuten ligt. Daarom werk ik daar in blokken van een half uur; 25 minuten leren en vervolgens 5 minuten pauzeren. Na vier blokken las ik een langere pauze in. Deze methode heb ik eerder in 5 duidelijke stappen beschreven onder de noemer pomodoro-techniek.
Hoe lang moeten leerlingen nu leren? Gemiddeld dus twee uur per dag werken voor school, zowel aan huiswerk als geplande stof, in blokken van 25 minuten.
- Je mentorleerlingen effectief en efficiënt leren leren?
- Je mentorleerlingen écht begeleiden naar zelfstandigheid?
- En dat ZONDER EXTRA WERKDRUK voor jou als mentor?
Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een effectief en efficiënt mentoraat én een verlichting in hun werkdruk.
Resultaat? Samen stellen we een jaarplanner voor mentoren op. Jullie leveren de input en ik maak de jaarplanner. In deze jaarplanner komt de behoefte van de school en het materiaal van Investeren in Leren samen. Een jaarplanning inclusief filmmateriaal, blogs en praktisch bruikbaar studiemateriaal. Schoolleiding en ouders worden ook bij het mentoraat betrokken.
Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op.