Alle geweldige docenten ten spijt, ook jouw kind wordt vroeg of laat geconfronteerd met een minder getalenteerde docent. Ieder kind komt afwezige docenten of docenten zonder orde tegen in zijn schoolcarrière. Soms lukt zelfstudie maar vaak mist je kind echt de uitleg. En jij snapt het misschien wel, maar hoe leg je het dan uit aan je kind. En wil je kind wel uitleg van jou? Zoek in zo’n geval eens uitleg op YouTube.
Dus toch leren van een scherm?
In mijn vorige blog legde ik uit dat het tekstbegrip vanaf een scherm significant minder is dan vanaf papier. Ik pleitte voor aantekeningen met pen en papier én leren uit fysieke boeken. Maar de digitale revolutie heeft je kind ook voordelen gebracht. Eén daarvan is de uitleg van docenten op YouTube.
Floor zit in gymnasium 2:
Als ik mijn wiskundeleraar uitleg vraag over kwadratische vergelijkingen verwijst hij mij naar de gekleurde kaders in het boek. Die begrijp ik juist niet en daarom vraag ik uitleg. We krijgen in de klas een antwoorden boekje met antwoorden maar zonder uitwerkingen. Het huiswerk kan ik alleen in de les nakijken, in mijn geval overschrijven. Dat is het enige wat ik tijdens wiskunde doe, want uitleg krijg ik er niet.
Dylan zit in Havo 4 :
Mijn geschiedenis leraar is vaak ziek. Rot voor hem maar ook voor mij. Geschiedenis is mijn lastigste vak. Bij het kenmerkende aspect Centralisatie en Staatsvorming moet ik het onderdeel staatsvorming van de Nederlanden in de Bourgondische tijd bestuderen. Ik lees alleen maar namen: Karel de Stoute, Filips de Goede, Jan zonder Vrees, ik word helemaal gek. Ik lees en leer alleen feiten terwijl ik weet dat de docent juist hamert op de grote lijnen maar ik zie ze niet!