Investeren in Leren

effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!

  • Home
  • Boek!
  • Voor scholen
    • Mentorentraining
    • Lezingen
      • Voor docenten
      • Voor ouders
  • Voor ouders
    • Videolessen
      • Leer meer in minder tijd
      • Huiswerk zonder stress
      • Leren plannen
      • Effectief toetsen maken
      • Motiveren kun je leren
      • inloggen
    • Gratis E-book
    • Lezing
    • Coaching voor puber en ouder
    • Huiswerkklas
      • Huiswerkklas Delft
  • Ankie Remijn
  • In de media
  • Blog
  • Contact

Breinfeit 33 Pubers en stress? Timemanagement!

Eva is een consciëntieus meisje uit Gymnasium 4. Ze is een geweldige leerling. Ze let op in de les, houdt haar huiswerk keurig bij en staat voor alle vakken voldoende. Maar echt happy is ze niet. Eva en haar stress 2ouders volgen een coachingstraject bij mij omdat Eva (bijna) geen tijd heeft voor andere zaken dan school, zeker niet met de toetsweek voor de deur. De komende toetsweek heeft ze elf toetsen verdeeld over vijf dagen.  En niet één lees- of luistertoets. In principe is Eva de week voorafgaand aan de toetsweek vrij van toetsen, maar niet van huiswerk.

Eva heeft stress. En daarin staat ze niet alleen. Dat blijkt uit eerder onderzoek van de Nederlandse Jeugdraad (NJR). Ruim een derde van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 18 jaar heeft slaapproblemen of last van stress. Het zijn vooral 16-jarigen en vwo-leerlingen die dat aangeven. Precies het profiel van Eva.

Hoe komt Eva nu van haar stress af? Eva zal óf haar studielast moeten aanpassen óf haar studiewijze.

Studielast: Eva zit op een categoraal gymnasium en heeft het daar uitstekend naar haar zin. Haar studielast gaat ze niet aanpassen omdat ze dan naar een andere school moet.

Studiewijze: Eva werkt hard en, gezien haar cijfers, effectief. Eva zegt nu al twee weken paardrijden af omdat ze het te druk heeft. Als ik doorvraag geeft Eva aan dat ze dan balend boven haar boeken zit in plaats van studerend. Soms is ze zo moe dat ze met haar boek op bed gaat liggen. Wel effectief maar niet efficiënt dus.

De oplossing? Timemanagement! (timemanagement gaat over het managen van je tijd, een planning maken dus) 

Een planning met ingeplande tijd voor leuke dingen. Hoe?

  • Eva haar planning laten we al ruim twee weken voor de toetsweek beginnen.
  • Leren staat nooit langer gepland dan drie kwartier achtereen.
  • We plannen ontspanning! Hoe?
    • woensdag paardrijden
    • zaterdagmiddag met vriendinnen naar de H&M. (Zaterdagochtend leert Eva van 9 tot 12  (3X 45 minuten) en na het avondeten nog een blok van drie kwartier. Maar van 13.00 tot 17.00 gaat ze de stad in, ondanks de toetsweek die voor de deur staat!
    • zondag leert ze van 9 tot 12 en van 16 tot 18. Tussen 12 en 16 laten Eva en haar moeder de honden uit en drinken ze samen warme chocolade melk (met slagroom) in een strandtent.

Juist als je de leuke dingen inplant, leer je efficiënter!

Laat die toetsweek maar komen. Eva is goed voorbereid én … kan met haar nieuwe outfit naar school.

Werk en … geniet! Ankie Remijn

Laatste update: 06/01/2015 Wil je reageren? Graag! →
Categorie: Breinfeiten

Breinfeit 31 Toetsen, nood breekt wetten

De lente hangt in de lucht! Zuid Nederland viert op dit moment carnaval en de rest van Nederland is weer naar school. Vorige week leerde ik Ruben kennen, een leuke leerling uit Havo 4.

Ruben volgt een individueel coachingstraject bij mij. Hij is na de voorjaarsvakantie min of meer ingestort.  Zo’n vakantie vliegt voorbij, heerlijk weekje weg, of lekker luieren thuis. Maar dan…  op school blijkt niets veranderd, het werk vliegt op je af en je ziet door de bomen het bos niet meer. Ruben was lekker gaan skiën maar eenmaal op school begon iedere docent over de aanstaande toets. De meeste scholen hebben rond deze tijd toetsweken en/of rapporten. Dat betekent veel so’s, repetities, schoolexamens en PTA’s.

Rubens ouders gingen niet mee in de keuze van Ruben voor een lager schooltype. Hij heeft fokke-sukke-lerende Havo onderbouw goed doorlopen en zou het gewoon moeten kunnen.  Ruben wil ook liever op de Havo blijven en zegt bereid te zijn tot heel hard werken. Hij heeft echter geen idee, waar en hoe hij moet beginnen. Daarom is hij met zijn ouders bij mij.

Mijns inziens heeft Ruben twee opties:

  1. Hij steekt zijn kop in het zand en doet helemaal niets meer
  2. Hij redt wat er te redden valt en zet zijn schouders eronder

Keuze twee werk ik uit, met de situatie van Ruben als voorbeeld. Onderstaande aanpak betreft dus géén ideaal plaatje van aanpak maar een noodaanpak, typisch gevalletje van nood breekt wetten!

Aanpak in theorie: Vertaling aanpak naar Ruben:
De situatieschets, wat zijn de cijfers:

 

Ruben heeft 10 (ja tien!) tekorten.

 Voor één vak een 3, voor twee vakken een 4 en voor drie vakken een 5.

De norm van de school achterhalen: Maximaal drie tekorten en geen onvoldoendes voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.
Bepalen of een overgang nog haalbaar is: Ja, Ruben kan, op dit moment in het schooljaar, nog overgaan.

De vieren betreffen beide een 4,4. Een tiende erbij en Ruben heeft al twee tekorten weggewerkt. Verder blijken meerdere tekorten gebaseerd te zijn op een 1,1. Die enen heeft Ruben gekregen omdat hij verslagen niet heeft ingeleverd, een voordrachten niet heeft gedaan en ziek was bij een groepspresentatie.

Inventarisatie van achterstallig onderhoud: Een boekverslag Nederlands en Engels, een voordracht Duits en een groepsopdracht M&O.
Inventarisatie van de leerstof voor de komende toetweek: Drie lees- en luistertoetsen voor de talen. Vijf leertoetsen voor economie, wiskunde, M&O, aardrijkskunde en maatschappijleer.
Prioriteiten stellen: De onvoldoendes wegwerken.

Ruben is grote fan van aardrijkskunde en maatschappijleer, zijn enige twee zevens. Deze toetsweek krijgen wiskunde , economie en M&O echter de prioriteit.

Plan van aanpak bepalen: We bekijken de studiewijzers economie, wiskunde en M&O. Veel huiswerk is niet gemaakt. We besluiten dat Ruben de niet gemaakte huiswerk opdrachten om en om maakt.  We plannen deze opdrachten in tot de laatste dag voor de toets. De laatste dag voor de toets kan hij de stof herhalen.
Afspraken maken met docenten: Ruben mailt de docenten Nederlands, Engels, Duits en M&O.  Hij licht ze in over zijn goede voornemens en vraagt om een afspraak direct na de laatste toets in de toetsweek.
Afspraken nakomen: Direct na de toetsweek alle afspraken nakomen en vragen of er nog mogelijkheden zijn aangaande de enen.  Ruben heeft er geen vertrouwen in maar docenten vallen in de praktijk erg mee. Ze willen uiteindelijk niets liever dan dat jij je best doet voor hun vak en er wat van leert (en ik kan het weten, ooit was ik namelijk zelf docent!) .

Vanzelfsprekend geef ik Ruben en zijn ouders geen garantie tot succes. Maar Ruben kwam binnen met neerhangende schouders en een zwaar hoofd in de toekomt. Bovenstaand noodplan kostte een uur en Ruben ging  met een opgeheven hoofd de lentelucht weer in! Nu moet hij zijn woorden waar gaan maken over het harde werken, de toekomst zal het leren…

Het volgende breinfeit gaat over een degelijke aanpak van de laatste periode(s).

Met dank aan Ruben en een vrolijke lentegroet, Ankie Remijn

Laatste update: 06/01/2015 Wil je reageren? Graag! →
Categorie: Breinfeiten

Breinfeit 26 Volhouden, hoe doe je dat?

Breinfeit 25 ging over rapporten en goede voornemens. Dit breinfeit geeft vijf tips om goede voornemens vol te houden.

Tip 1 Stel een reëel doel.

Wil je voornemens volhouden, dan moeten ze reëel zijn. In twee maanden twaalf tekorten wegwerken, is in de praktijk niet haalbaar. Zeker niet als je school met een voortschrijdend gemiddelde werkt. Vraag hierover advies aan je mentor. Vervolgens noteer je je reële voornemens daar, waar je ze iedere dag tegenkomt (agenda, mobiel, laptop etc.).

Tip 2 Begin nu!

Bij goede voornemens hoort uitstellen. Dit uitstelgedrag heeft een negatief effect. Als je je voornemens uitstelt, lijken ze in je hoofd steeds moeilijker te worden. Als je gewoon begint, blijkt het mee te vallen. Je ervaart zelfs een soort overwinningsgevoel. Doe maar snel, het werkt verslavend!

 Tip 3 Omgaan met tegenslag

Vroeg of laat krijg je altijd te maken met tegenslag. Zie tegenslag als onderdeel van het proces. Tegenslag mag geen excuus zijn om te stoppen.

Tip 4 Volhouden

Bespreek je voornemens wekelijks met een vertrouwenspersoon, bijvoorbeeld je ouders. Maak daarvoor een vaste afspraak. Wat gaat goed en wat kan beter. Gaat het goed?

Tip 5 Beloon jezelf!

Beloningen zijn noodzakelijk om het vol te houden. Maak (heel kinderachtig maar bijzonder effectief) een “spaarkaart” waarop je vinkjes verzamelt. Een tussendoel, bijvoorbeeld een bepaald cijfer of twee uur achtereen effectief leren, levert een vinkje op. Zo zie je ook op korte termijn resultaat van je inspanningen. Bij vijf vinkjes eten jullie die dag wat jij lekker vindt en bij tien vinkjes mag je op kosten van je ouders met een vriend(in) naar de bioscoop. (of wat jij met jouw ouders overeen komt natuurlijk).

Succes en hou vol, over twee weken is het Kerstvakantie! Ankie Remijn

 

Laatste update: 10/12/2013
Categorie: Breinfeiten

Breinfeit 25 Rapport voor jou én je school!

Afgelopen zaterdag hebben alle middelbare scholen weer hun rapportcijfer gekregen.  Al 16 jaar lang geeft Prof. Dr. Dronkers middelbare scholen een rapportcijfer op de schaal van 1 t/m 10. De eindcijfers van leerlingen voor het Centraal Eindexamen vormen daarbij de basis. Hij vergelijkt het basisschooladvies van leerlingen met hun prestaties in de bovenbouw. Ben je benieuwd naar jouw school? Klik dan hier.

Ook jij krijgt dezer dagen je rapport.

Goed rapport?

Gefeliciteerd!  Je inspanningen in de les en/of buiten de les worden beloond.

Slecht rapport?

Balen! Er zijn nu twee opties:

I              Je hebt hard gewerkt en ondanks je inspanningen scoor je (te) laag

II             Je hebt niet gewerkt en plukt daar nu de wrange vruchten van.

Ad I

Jij verdient de meeste aandacht van iedereen! Niets is onrechtvaardiger dan hard werken en slecht scoren. Maar, hoe slecht is je rapport? Veel onvoldoendes betekent een slecht rapport. Maar als je met dit rapport over gaat, is het een voldoende rapport! Misschien moet je de verwachtingen bij stellen? Met veel onvoldoendes op je rapport kun je het best contact opnemen met je mentor.  Onvoldoende rapporten worden tijdens de rapportvergadering besproken. Iedere vakdocent geeft dan zijn of haar visie op jou. Misschien stop je wel veel tijd in het leren maar op een verkeerde manier? Misschien zit je een niveau te hoog? Vraag het na!

Ad II

Welkom op de planeet aarde. Hier gaat alleen de zon voor niets op en je moet dus aan de bak! Formuleer samen met je mentor of je ouders duidelijke, haalbare doelen.  Noteer ze in je agenda en prik ze op de wand tegenover het bureau waar je het  huiswerk nu wel  gaat maken. Neem  breinfeit 1 t/m 25 door en ga aan de slag. Succes. Volgende breinfeit gaat over het volhouden van goede voornemens.

Ook scholen kunnen hun cijfers ophalen. Sommige van een 5,5 naar een 10. Doe ze dat maar eens na!

Succes, Ankie Remijn

Laatste update: 26/11/2013
Categorie: Breinfeiten

Gezonde voeding en een sneller brein

De Universiteit Wageningen heeft in 2010 een onderzoek gedaan naar ideeën van middelbare scholieren over voeding. Er blijkt onder jullie weinig interesse te zijn in gezonde voeding. Het interesseert jullie meer waar je eet en met wie je eet. maar er is van alles bekend over gezonde voeding en een sneller brein!

Je brein werkt echter beter als je gezond eet!

Lees verder →

Laatste update: 09/06/2017
Categorie: Breinfeiten

  • « Vorige
  • 1
  • …
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Volgende »

‘Leer meer in minder tijd’ videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

  • Toetsweek plannen in 4 stappen. Voorkom stress en haal hogere cijfers

    Toetsweek plannen resulteert in betere cijfers Voor veel leerlingen volgt …
  • 5 tips voor leerlingen met een verschrikkelijk rooster

    Lars, havo 4: Mijn rooster is verschrikkelijk. Vier keer per …
  • Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

    Veel ouders klagen op ouder- en tafeltjesavonden over openstaande vacatures …

Investeren in Leren

Drs. Ankie Remijn

info@investereninleren.nl

06-12257963

  • Facebook
  • LinkedIn

Privacyverklaring

© 2025 Investeren in Leren - Ankie Remijn | Ontwerp & realisatie: Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis Framework