Zijn jouw mentorleerlingen gemotiveerd? Wat is motivatie eigenlijk precies? Kun je leerlingen op de middelbare school nog motiveren? Zeker weten! Leerlingen zijn daarin zelfs afhankelijk van jou. Zó motiveer jij je mentorgroep in 3 stappen.
Wat is motivatie?
In dit geval is motivatie datgene wat mentorleerlingen tot leergedrag drijft.
Waarom is motivatie zo belangrijk?
Onderzoek van Eveline Crone wijst uit dat middelbare scholieren prima kunnen plannen, concentreren en doorzetten, mits ze gemotiveerd zijn. Motivatie is dus super belangrijk.
Wat kan ik doen als mentor?
De Zelf Determinatie Theorie van Ryan en Deci onderscheidt drie psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. Volgens deze populaire theorie is intrinsieke motivatie afhankelijk van de vervulling van deze behoeften.
Als school inspeelt op deze drie psychologische basisbehoeften, stimuleert die de intrinsieke motivatie van leerlingen. Vrij vertaald:
- Als mentor ben je de sparring partner van je mentorleerlingen. Je bespreekt als gelijkwaardige partners hoe zij hun huiswerk maken. Je deelt tips en tricks zodat leerlingen goed geïnformeerd de vrijheid hebben om huiswerk naar eigen inzicht uit te voeren.
- Het zelfvertrouwen van leerlingen stimuleren in hun eigen kunnen. Benadruk te allen tijde de growth mindset.
- Leerlingen moeten vertrouwen hebben in jou als mentor. Dat betekent dat leerlingen zich vrij voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken.
Wat levert dat mentorleerlingen op?
Jelle Jolles beschrijft dat de genen van leerlingen hun potentie bepalen en de omgeving de ontplooiing van hun ‘latent talent’. Dat betekent dus dat jij als mentor mede bepalend bent of het latent talent van jouw mentorleerlingen tot bloei komt. Sterker nog, sommige mentorleerlingen zijn hierin van jou afhankelijk! Wat kan jij hier nu concreet mee als mentor?
Zó motiveer jij je mentorgroep in 3 stappen
Stap 1: Analyseer een slechte motivatie
Als leerlingen niet gemotiveerd zijn, probeer er dan eens achter te komen waarom niet. Alle leerlingen willen mooie cijfers en ouders die trots op ze zijn. Dat is dus het probleem niet. Maar wat is het dan wel?
- Vinden leerlingen het lastig om hun huiswerk te organiseren? Dat hangt samen met de ontwikkeling van hun brein. Veel leerlingen twijfelen aan hun intellectuele niveau als de organisatie van hun schoolwerk mis gaat. Maar ze hebben slechts tijdelijk hulp nodig bij de totaal aanpak van hun schoolwerk en daar kan jij bij helpen!
- Bij de motivatie van leerlingen speelt hun sociale omgeving een grote rol. Het geaccepteerd zijn door de peergroup is voor de meeste leerlingen zelfs een voorwaarde om überhaupt aan leren toe te komen. Hoe zit dat bij jouw individuele mentorleerlingen, voldoet hun sociale omgeving aan deze voorwaarde?
- Sommige pubers kampen met privéproblemen waar de motivatie onder lijdt. Die privéproblemen van leerlingen kunnen variëren van een onbeantwoorde liefde tot en met eenzaamheid of zelfs een depressie. De oplossing begint bij het erkennen en benoemen van het probleem. Als je dit moeilijk vindt, sluit dan niet je ogen maar zoek contact met de intern begeleider op school.
- Als leerlingen zwaar onder of boven hun niveau zitten, demotiveert dat enorm. Als je hier aan twijfelt, zoek dan samen met je leerling contact met de vakdocenten en afdelingsleider en bespreek dit probleem.
Stap 2: Bespreek wie verantwoordelijk is voor de motivatie van leerlingen
Iedere scholier wil goede cijfers, een mooi rapport en tevreden ouders. Jouw mentor-leerling hoogst waarschijnlijk ook. Als dat niet lukt, is de kans groot dat je leerling zich verschuilt achter een ongemotiveerde houding. Maar dan gebeurt er iets geks. Pubers leggen vervolgens de verantwoordelijkheid voor hun motivatie bij anderen neer. En die anderen, jij bijvoorbeeld, gaan daar vaak onbewust in mee.
Motivatie is datgene wat een leerling tot leergedrag drijft. Waarom jouw mentor-leerling wil leren, weet jij niet. Motivatie is geen kant-en-klaar verkrijgbaar pakketje, leerlingen moeten er zelf naar op zoek! Jij kunt natuurlijk wel helpen bij die zoektocht.
Stap 3: Help je mentorgroep concreet met school
Investeer tijd en aandacht op een positieve manier. ‘Zeuren’ dat leerlingen meer en langer moet leren heeft geen zin. Verdiep je in leermethodes en bied leerlingen concrete handvatten, help je leerling! Op mijn site vind je heel veel praktische tips over effectief en efficiënt leren, toetsen maken en specifieke vakken. Surf rustig rond.
Alles weten over een motiverend mentoraat ZONDER EXTRA WERKDRUK?
Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een effectief en efficiënt mentoraat én een verlichting in hun werkdruk.
Resultaat? Samen stellen we een jaarplanner voor mentoren op. Jullie leveren de input en ik maak de jaarplanner. In deze jaarplanner komt de behoefte van de school en het materiaal van Investeren in Leren samen. Een jaarplanning inclusief filmmateriaal, blogs en praktisch bruikbaar studiemateriaal. Schoolleiding en ouders worden ook bij het mentoraat betrokken.
Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op.
Geef een reactie