Puberbrein en huiswerk, gaat dat wel samen? Veel middelbare scholieren vinden het lastig om hun huiswerk te overzien, hun huiswerk te plannen en eraan te beginnen. Dat is ook niet vreemd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: pubers hebben een brein dat ‘under construction’ is. Zo’n tienerbrein kent lasten en lusten. De kunst is om pubers te steunen in hun onbegrensde mogelijkheden en te ondersteunen in hun tijdelijke tekortkomingen.
Puberbrein theoretisch
Als ik het over een puberbrein heb, gebruik ik dat woord slechts als metafoor. Ik ben geen neuropsycholoog. De woorden brein en prefrontale schors gebruik ik om aan te geven dat er een biologische basis is voor het gedrag wat je kind in de pubertijd laat zien. Wat gebeurt er met dat brein van je kind? De wetenschap laat zien dat het brein zich tijdens de adolescentie ontwikkelt op drie niveaus: cognitief, emotioneel en sociaal. En ieder niveau in een ander tempo tot ten minste het 25e levensjaar.
Puberbrein praktisch
Veel leerlingen vinden zelfstandig plannen en studeren moeilijk. De ene puber pakt dat zelfstandig werken al in de brugklas op. De andere puber heeft begeleiding nodig tot en met de zesde klas op de middelbare school.
Lasten:
Pubers hebben moeite met complexe vaardigheden. Dat betekent dat ze moeite hebben met organiseren, plannen, prioriteren en vooruit denken. Veel pubers staan te laat op, vergeten spullen, maken huiswerk op het laatste moment en beginnen te laat met leren.
Lusten:
Pubers kunnen ‘out of the box’ denken. Zij vergaren makkelijk nieuwe kennis en leren makkelijk nieuwe vaardigheden. Tieners durven risico’s te nemen en hebben lef. Volwassenen zijn geneigd de vaste paden te betreden (en daar beren te zien), pubers slaan nog wel eens een zijpad in. Vandaar dat pubers uitblinken in creativiteit, vindingrijkheid en maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast zijn ze oud genoeg om hun eigen talent te onderkennen.
Puberbrein en huiswerk?
Hoe steun je pubers in hun onbegrensde mogelijkheden en ondersteun je ze in hun tijdelijke tekortkomingen. Dat is vooral heel goed kijken naar je individuele kind. Complimenteer wat goed gaat en ondersteun daar waar nodig. De ene puber heeft vakinhoudelijke ondersteuning nodig, de ander juist ondersteuning in de organisatie van het schoolwerk. Weer een ander ontbreekt het aan motivatie en doorzettingsvermogen. En er zijn ook pubers die de lat zo hoog leggen dat we ze moeten helpen met ontspannen. Surf rustig rond op mijn site want ik heb tips voor alle categorieën.
Je kind concreet helpen met school en huiswerk?
Speciaal voor puber én ouder heb ik videolessen samengesteld. Ze zijn verkrijgbaar in totaal- en deelpakketten.
Boek nu mijn videolessen: ‘Leer meer in minder tijd’ voor puber én ouder (het totaalpakket)
Geef een antwoord