Anne, vwo 5:
Ik snap helemaal niets van wiskunde. Mijn ouders trouwens ook niet dus het is gewoon genetisch bepaald.
NRC 2019:
Wiskunde ontzettend lastig? Dat valt best wel mee
Soto y Koelemeijer, wiskundedocent:
Wiskunde-angst blijkt vooral voort te komen uit onzekerheid. Het beeld dat wiskunde ontzettend lastig is en alleen is weggelegd voor genieën wordt ons opgedrongen door de overheid, ouders en zelfs docenten.
Wiskunde, het goede nieuws
Iedereen kan wiskunde. Voldoendes halen voor wiskunde is voor iedereen mogelijk, óók voor jouw mentor-leerlingen! Een voldoende voor wiskunde in 6 stappen.
Wiskunde, het slechte nieuws
Iedereen kan wiskunde. Het is alleen voor sommige leerlingen veel werk. Wiskunde is doen, doen en doen en dat kost sommige leerlingen erg veel tijd.
Iedereen een voldoende voor wiskunde?
Misschien kunnen sommige leerlingen niet voor íeder wiskunde-onderdeel een voldoende halen. Maar iedereen kan op zijn rapport een voldoende staan voor wiskunde. Mits er geen sprake is van dyscalculie en het advies van de wiskundedocent voor wiskunde A of B in de onderbouw opgevolgd is. Hieronder staan 6 stappen naar een voldoende voor wiskunde. Deze stappen heb ik geschreven voor leerlingen. Print onderstaande stappen uit en bespreek ze met die leerlingen die moeite hebben met wiskunde of een ander exact vak.
Een voldoende voor wiskunde in 6 stappen
- Let op in de les en doe actief mee. Je leraar geeft extra uitleg en tips die niet in het boek staan. Maak daar aantekeningen van in je schrift. Dat helpt thuis bij het huiswerk maken en bij de toets leren.
- Maak al je huiswerk. Maak ook de opgaven die je niet gelijk snapt. Je docent kan je beter helpen aan de hand van een half gemaakte opgave dan aan de hand van een leeg papier.
- Kijk je huiswerk na. Streep niet alleen een fout antwoord door maar analyseer wat er fout ging. Heb je de vraag goed gelezen? Heb je een rekenfout gemaakt? Of snap je de som niet? Als je op deze wijze werkt krijg je sneller inzicht.
- Je snapt het niet?
- lees de gekleurde kaders met uitleg opnieuw
- reken met de voorbeelden uit de kaders mee
- vraag uitleg aan docent of medeleerling
- zoek uitleg op internet*
- Werk nauwkeurig en volledig. Dus berekeningen, tussenstappen en eenheden vermelden anders verlies je kostbare punten. Bij wiskunde is de ‘weg ernaar toe’ belangrijker dan het antwoord.
- Wiskunde leren bestaat voor 30% uit theorie leren en voor 70% uit oefenen las ik op de site van een wiskunde docent. Ter voorbereiding van de toets leer je dus de theorie en oefen je met sommen om de theorie toe te passen. Zorg er voor dat je op het niveau van de toets oefent. Bij de meest gebruikte wiskunde methode Getal en Ruimte maak je bijvoorbeeld niet alleen de D-toets en de Herhaling. Maak juist de Gemengde Opgaven, die komen overeen met het niveau van de repetities. Als de GO goed gaan, zonder je boek te raadplegen, zit het over het algemeen goed met je kennis en inzicht over dat hoofdstuk. Geen Getal en Ruimte? Vraag aan je docent waar je op het niveau van de toets oefenmateriaal vindt.
* Zoek wiskunde-uitleg op internet
- Math with Menno site met meer dan 700 heldere en gestructureerde uitlegvideo’s van wiskunde docent Menno
- http://wiskundeacademie.nl site voor alle leerjaren, met uitleg, oefeningen en filmpjes
- http://wiskunjeleren.nl Speciaal voor havo 4 en 5, met oefenstof, uitleg, filmpjes of prezi’s
- www.examenblad.nl hier vind je alle examens van de afgelopen jaren en kun je oefenen op niveau
- http://www.wiskunde-examens.nl hier kun je examenopgaven op onderwerp selecteren. Dan kun je gerichter oefenen zonder tijdverlies.
Niet IQ maar motivatie bepaalt groei wiskundeprestaties
Oefenen en motivatie, meer kan ik er niet van maken. Daar staat dan wel een voldoende tegenover! Voor iedereen. Nog niet overtuigd? Check dit onderzoek naar de rekenvaardigheid en wiskundige bekwaamheid van 3520 leerlingen in de leeftijd van 9 tot 16 jaar. Dit onderzoek wijst uit dat intelligentie uiteindelijk niet de belangrijkste factor is om beter te worden in wiskunde. Motivatie en studievaardigheden zijn belangrijkere factoren in de groei die leerlingen doormaken bij wiskunde.
Met speciale dank aan Josien Langeland, docent wiskunde aan het Stedelijk Gymnasium Schiedam