Investeren in Leren

effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!

  • Home
  • Boek!
  • Voor scholen
    • Mentorentraining
    • Lezingen
      • Voor docenten
      • Voor ouders
  • Voor ouders
    • Videolessen
      • Leer meer in minder tijd
      • Huiswerk zonder stress
      • Leren plannen
      • Effectief toetsen maken
      • Motiveren kun je leren
      • inloggen
    • Gratis E-book
    • Lezing
    • Coaching voor puber en ouder
    • Huiswerkklas
      • Huiswerkklas Delft
  • Ankie Remijn
  • In de media
  • Blog
  • Contact

Heb jij een zoon óf een dochter op de middelbare school? Dat maakt verschil!

Heb jij een zoon op de middelbare school? Pas op! Jongens blijven vaker zitten én halen lagere cijfers. Door lagere cijfers stromen jongens af naar een schoolniveau dat niet overeenkomt met hun capaciteiten. Heb jij een dochter op de middelbare school? Pas op! Meisjes lopen ná hun opleiding risico op onderpresteren. Vrouwen verdienen later minder dan mannen en hebben lagere maatschappelijke posities terwijl ze beter zijn opgeleid. Dit breinfeit duidt de verschillen tussen jongens en meisjes op de middelbare school én geeft genderspecifieke leertips voor beide sekses. 

Boyd, Havo 4 over de nabespreking van een natuurkunde repetitie:

Die man heeft tot twee keer toe opgave 5 besproken, niemand snapte het. Ook niet na de tweede keer. Toen ik hem dat zei, moest ik er uit! Dat sloeg echt helemaal nergens op. Niemand wist wat hij stond uit te leggen. Wat is nou de bedoeling van zo’n bespreking? Dat we er wijzer van worden toch? Nu moet ik dus vanmiddag een uur nablijven.

Tess uit dezelfde klas:

Die man heeft tot twee keer toe opgave 5 besproken, niemand snapte het. En dat gaat hem niet lukken ook. Het is niet voor niets dat we allemaal een onvoldoende hebben. Hij kan gewoon niet uitleggen. Na de tweede keer heb ik maar gedaan of ik het begreep. Ik vraag het vanmiddag wel in de huiswerkklas.

Wat zijn de verschillen tussen jongens en meisjes?

Laten we voorop stellen dat de individuele verschillen tussen kinderen groter zijn dan die tussen jongens en meisjes. Ieder kind is anders. Maar er is een fundamenteel verschil in voorkeursgedrag tussen jongens en meisjes. Die verschillen zijn niet te negeren. Sterker nog, je kind heeft er baat bij als jij er rekening mee houdt.

De verschillen geïnventariseerd

 

Jongens

Meisjes

Wijze van leren

Ruimtelijk georiënteerd,

Competitief ingesteld,

Bewegen en onderzoeken.

Taal georiënteerd,

Communicatief ingesteld,

Zelfinzicht en zelfregulering.

Gedrag in de les

Jongens zijn impulsiever, competitiever en actiever.

Dit is voor docenten vervelend     gedrag.

Meisjes zijn communicatiever, socialer en willen aardig zijn.

Dit is voor docenten aangenaam       gedrag.

Risico

Er wordt te snel gedacht dat jongens geen interesse en geen capaciteiten hebben.

Jongens klieren óf slapen in de les.    Een jongensbrein heeft namelijk     actie nodig om alert te blijven. Een jongensbrein in rust betekent ècht in rust, dus slapen.

Er wordt te snel gedacht dat meisjes interesse en capaciteiten hebben.                  

Meisjes zeggen de stof interessant te vinden en te begrijpen. Een meisjesbrein vindt het namelijk belangrijk om aardig gevonden te worden in de les.

Gevolg

Door lagere cijfers stromen jongens vaker af naar lagere schoolniveaus die niet overeenkomen met hun capaciteiten

Naast lagere salarissen, hebben meisjes lagere posities in de samenleving die niet overeenkomen met hun opleidingsniveau     

Wat zijn de oorzaken?

De nature – nurture discussie suggereert dat de oorzaak óf cultureel óf biologisch is. Wetenschappers gaan er van uit dat de oorzaak een combinatie van beide is.

Vier genderspecifieke leertips:

Jongens

Meisjes

De meeste jongens schatten hun planningen, capaciteiten en mogelijkheden veel te rooskleurig in.  

Help ze met zelfreflectie en een realiteitscheck:

“De natuurkundetoets van aanstaande vrijdag telt drie keer mee. Als je daar een 5,6 voor haalt, is natuurkunde weer voldoende. Jammer genoeg niet een 5,0 zoals jij dacht. Je hebt een 5,6 nodig en alles wat er boven zit is mooi meegenomen.”

 De meeste meisjes worden onzeker van            toetsen en onderschatten hun capaciteiten. 

 

Help ze met zelfreflectie en een  realiteitscheck:

“De natuurkundetoets van aanstaande vrijdag telt drie keer mee. Als je daar een 5,6 voor haalt, is natuurkunde weer voldoende. Gelukkig niet een 7.0 zoals jij dacht. Je hebt maar een 5,6 nodig en alles wat er boven zit is mooi meegenomen.”

Stimuleer de sociale vaardigheden van jongens. Leer jongens zich te verplaatsen in een ander, beleefd te overleggen én te luisteren naar een ander. Zo leren jongens effectief communiceren.

Dat gaat het best aan de eettafel. Gewoon voordoen en bewustmaken:

Okay, zijn uitleg begrijp je niet. Maar hoe voelde die leraar zich toen jij hem dat vertelde en de klas in lachen uitbarstte? Zou je iets hebben aan de uitwerkingen van de toets op papier? Hoe zou je hem dat kunnen vragen?

 

Stimuleer meisjes sociaal onwenselijk gedrag te vertonen. Leer meisjes door te vragen als ze iets niet snappen of een ontwijkend antwoord krijgen. Zo leren meisjes effectief communiceren.

Dat gaat het best aan de eettafel. Gewoon voordoen en bewustmaken:

Okay, zijn uitleg begrijp je niet. En het is naar voor die docent dat de klas in lachen uitbarstte. Maar waar zou jij wat aan hebben? Zou je iets hebben aan de uitwerkingen van de toets op papier? Heb je hem daar naar gevraagd?

 

Ga met jongens de competitie aan wat betreft schoolprestaties. Dat daagt ze uit! Sluit bijvoorbeeld weddenschappen af over cijfers. 

Ga met meisjes de competitie aan wat betreft schoolprestaties. Daar leren ze van! Sluit bijvoorbeeld weddenschappen af over cijfers. 

Geef jongens zoveel mogelijk ruimte om te bewegen tussen het leren door. Ze hebben het nodig en kunnen moeilijk zonder.

Stuur ze om een boodschap, gooi samen wat ballen in een basket of vraag hulp in de tuin.

Geef meisjes zoveel mogelijk ruimte om te bewegen tussen het leren door. Ze hebben het nodig en het is goed voor ze.  

Stuur ze om een boodschap, gooi samen   wat ballen in een basket of vraag hulp in de tuin.

Kun je hiermee concreet aan de slag met zoon- of dochterlief? Like en deel dit artikel hieronder en help andere ouders die ook zonen en dochters hebben!

 

Share
Share11

Laatste update: 15/06/2017 Wil je reageren? Graag! →
Categorie: Breinfeiten

‘Leer meer in minder tijd’: videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

‘Leer meer in minder tijd’ videolessen VIP variant

Videoserie 'Leer meer in minder tijd'

Bij mijn videolessen ‘Leer meer in minder tijd’ krijg je mijn boek gratis én twee persoonlijke adviesgesprekken via Whatsapp. Ga nu aan de slag →

  • Toetsweek plannen in 4 stappen. Voorkom stress en haal hogere cijfers

    Toetsweek plannen resulteert in betere cijfers Voor veel leerlingen volgt …
  • 5 tips voor leerlingen met een verschrikkelijk rooster

    Lars, havo 4: Mijn rooster is verschrikkelijk. Vier keer per …
  • Lesstof gemist? Vind uitleg op YouTube

    Veel ouders klagen op ouder- en tafeltjesavonden over openstaande vacatures …

Investeren in Leren

Drs. Ankie Remijn

info@investereninleren.nl

06-12257963

  • Facebook
  • LinkedIn

Privacyverklaring

© 2025 Investeren in Leren - Ankie Remijn | Ontwerp & realisatie: Marleen de Korver ★ WordPress ★ Genesis Framework