Veel leerlingen markeren of vatten leerstof samen. Hoe zinvol is dat nu eigenlijk? Leer je mentorleerlingen GOED samenvatten in 5 stappen. Neem er één mentor-les de tijd voor en laat je leerlingen geschiedenis, aardrijkskunde, biologie of maatschappijleer boeken meenemen. Literatuurgeschiedenis leent zich ook voor een goede samenvatting. Deel de inhoud van dit blog en ga met de 5 stappen aan de slag.
Markeren werkt niet!
Het gekke is dat veel scholieren blind vertrouwen op markeren en samenvatten. Veel leerlingen denken dat zij de leerstof begrijpen en onthouden als ze deze markeren of samenvatten. Was dat maar waar! Markeren en ellenlange samenvattingen maken werken juist niet blijkt uit onderzoek. Leerlingen die onderstrepen en samenvatten onthouden losstaande feiten maar verliezen de onderlinge verbanden uit het oog. Een goede samenvatting werkt wel. Maar wat is een goede samenvatting en hoe maak je die?
Wat ís een GOEDE samenvatting?
Een goede samenvatting is een verkort verslag van de hoofdzaken van de leerstof in eigen woorden. Leerlingen moeten dus hoofd- en bijzaken onderscheiden en mogen niet stukken tekst overschrijven.
Welke vakken vat je samen?
Voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en maatschappijleer is goed samenvatten handig. Ook literatuurgeschiedenis leent zich voor een goede samenvatting. Het betreffen vakken met lange leerteksten. Bij de talen kun je de grammaticale regels samenvatten en bij de exacte vakken de wetten. Oefenen met regels en wetten is voor deze vakken echter het meest effectief.
Waarom vat je samen?
Omdat leerlingen actief studeren als zij samenvatten. Dat wil zeggen als zij goed samenvatten, dus in hun eigen woorden de hoofdzaken beschrijven. De samenvatting is niet het doel (de meeste uitgevers geven na ieder hoofstuk een samenvatting in hun leerboeken). Leerlingen leren namelijk van de activiteit samenvatten, niet van de samenvatting zelf.
Voor je leerling: Goed samenvatten in 5 stappen
- Lees het hoofdstuk goed door.
- Neem de titels van het hoofdstuk, de paragrafen en de tussenkopjes over. Geef ze elk een eigen kleur. Je hebt nu al een structuur!
- Elke alinea begint of eindigt vaak met een belangrijke zin. Die zin vertelt precies waar de alinea over gaat. Zoek die zinnen.
- Beschrijf nu in eigen woorden waar de paragrafen en tussenkopjes over gaan.
- Maak een samenvatting van je samenvatting. Hou alleen sleutelwoorden over. Met die ‘sleutels’ open je de deuren in je hersenpan waarachter inmiddels de leerstof opgeslagen ligt.
Interesse in mentorleerlingen optimaal begeleiden?
Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een effectief en efficiënt mentoraat én een verlichting in hun werkdruk.
Resultaat? Samen maken we een jaarplanner voor mentoren inclusief filmmateriaal, blogs en praktisch bruikbaar studiemateriaal. Met behulp van dit kant en klare materiaal betrekken we ook schoolleiding en ouders bij het mentoraat.
Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op.
Noor zegt
Top!!! Ik doe het al jaren zo!!! Ik ben leerkracht op een basisschool groep 78. Ik leerde dit zelf ruim 40!jaar geleden van mijn leraar Nederlands .