Ooit van de drie R-en: rust, reinheid en regelmaat gehoord? Rust, reinheid en regelmaat klinkt niet hip en is het ook niet. Maar met de drie R-en is het huiswerk sneller klaar. Als je kind voor de drie R-en zorgt, werkt zijn brein effectiever. Dat wil zeggen, hij leert méér in minder tijd!
Kjeld, havo 2:
Mijn moeder heeft via een vriendin gehoord dat ik morgen een repetitie aardrijkskunde heb. Compleet overstuur natuurlijk. Nu kan ik ook nog mijn spullen niet vinden. Ik heb inmiddels mijn boek maar ik ben mijn aantekeningen kwijt. Ik was mijn schrift vergeten in de les en toen heb ik de aantekeningen op een los blaadje gemaakt. Waarschijnlijk ligt dat blaadje in mijn kluis.
Froukje, moeder Kjeld:
Per toeval hoorde ik via een moeder van Kjeld’s klasgenoot dat Kjeld morgen een repetitie aardrijkskunde heeft. Samen hebben we zijn agenda gecheckt. Er staat inderdaad wel iets maar we kunnen zijn handschrift niet ontcijferen. Kjeld heeft nu zijn klas ge-appt en heeft inmiddels de leerstof achterhaald. Toen konden we op zoek naar het lesmateriaal. Ik heb uiteindelijk zijn boeken in zijn gymtas gevonden maar waar zijn schrift met aantekeningen is?
Geschiedenis van de drie R-en
Eind 19e en begin 20e eeuw waren de drie R-en het opvoedideaal in Nederland. Via consultatiebureaus kregen moeders handvatten om rust, reinheid en regelmaat te borgen in de wieg. Een huilende baby uit bed nemen was lange tijd not-done. Dankzij het boek1 van kinderarts Dr. Spock versoepelde deze opvoedaanpak. Rust, reinheid en regelmaat waren prima, maar niet langer als ijzeren regime. Maar hoe borg jij rust, reinheid en regelmaat rond het bureau van je tiener?
Rust
Computer en mobiel uit. Je kind kan tegelijkertijd appen, gamen en huiswerk maken maar het is ineffectief. Hij doet er dan veel langer over. In het grote standaardwerk over pubers van Eveline Crone2 lees je letterlijk: ‘Hoewel adolescenten lijken uit te blinken in multitasken blijkt uit onderzoek dat het adolescentenbrein nog niet in staat is om verschillende taken tegelijk uit te voeren, zij hebben namelijk meer last van interferentie.’
Reinheid
Help je kind orde scheppen in de schoolchaos. Dat levert hem meer vrije tijd én betere cijfers op! Vak-schriften en studiewijzers kun je bijvoorbeeld goed bewaren in de kaft van het bijbehorende vak. Met postelastieken kun je de verschillende spullen per vak bij elkaar bewaren. Met name in de onderbouw is het nuttig je kind te begeleiden bij het inpakken van zijn schooltas. Zo help je je kind naar zelfstandigheid. Als jouw kind leesbaar schrijft, kan hij zelf zijn agenda en aantekeningen ontcijferen en laat hij niet langer punten liggen op toetsen. Misschien dat bovenstaande voor jou simpel klinkt maar voor een adolescentenbrein is dat het allerminst. Onafhankelijk van hun iq hebben veel leerlingen echt baat bij deze hulp.
Regelmaat
Stel samen met je kind vast op welk moment van de dag hij zijn huiswerk maakt. Als hij iedere dag opnieuw moet bedenken wanneer hij zijn huiswerk gaat maken, kost hem dat veel tijd. Jij gaat informeren, ook wel zeuren genoemd en hij stelt het huiswerk uit. Als het vast staat, bespaar je beiden tijd.
Meer praktische tips met wetenschappelijke onderbouwing over effectief leren in de onder- en bovenbouw?
Boek een lezing voor een thema-ouderavond of docenten studiedag!
1 Spock, B, (1950) Baby- en kinderverzorging. Utrecht: Kosmos-Z & K.
2 Crone, E, (2018, p 71) Het puberende brein. Amsterdam: Prometheus.
Geef een reactie