Mijn interesse en kennis op het gebied van effectief leren zijn gebaseerd op zowel theorie als praktijk. Ik heb 15 jaar les gegeven op het Citycollege Sint Franciscus in Rotterdam. Naast docent was ik mentor van havo 4 en vwo 5.
Als mentor had ik teveel leerlingen die hun capaciteiten en ambities niet waarmaakten. Deze leerlingen wilden en konden het wel, maar het lukte ze niet. Ik was ervan overtuigd dat dit mede te danken was aan de invoering van het Studiehuis. Een onderwijsvernieuwing waarbij leerlingen zelfstandig hun leerstof moesten verwerken en meer eigen verantwoordelijkheid kregen. Prachtige doelen maar geen middel waarmee je een diploma haalt.
Deze vernieuwing ging in mijn ogen voorbij aan de ontwikkelingsfase van mijn leerlingen en ging ten koste van hun niveau.
Leerlingen hebben mijns inziens hulp nodig om hun leerwerk effectief en efficiënt aan te pakken. Ze moeten daarin begeleid worden door inspirerende en motiverende docenten met eindeloos geduld.
Mijn collega Ron Elshout was ook Havo 4-mentor. In de begeleiding van zijn leerlingen nam hij het brein als uitgangspunt. Dit was voor mij een eyeopener. Hij inspireerde mij om de neuropsychologische inzichten over het puberbrein nauwlettend te gaan volgen.
In 2002 werd de commissie ‘Hersenen en Leren’ ingesteld door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en het ministerie van Onderwijs. In mei 2005 legde die commissie haar aanbevelingen neer in het rapport Leer het brein kennen.
Neuropsycholoog Jelle Jolles trok hieruit de conclusie dat het onderwijs meer rekening moest houden met de verschillende fasen in de hersenontwikkeling en met individuele verschillen in cognitieve vaardigheden. Steun en sturing door ouders en leraren bleken daarbij noodzakelijk.
Deze wetenschappelijke inzichten sloten precies aan op mijn ervaringen in de praktijk. Het werd tijd om mijn inzichten te vertalen naar de praktijk. In 2007 richtte ik daarom mijn bedrijf ‘Investeren in Leren’ op. In eerste instantie begon ik met een huiswerkklas. Ik begeleid leerlingen met hun huiswerk en houd daarbij rekening met de individuele verschillen en de fase van ontwikkeling.
Leerlingen maken op de middelbare school een ongelofelijke ontwikkeling door. Ze komen als kinderen binnen en verlaten de school als jongvolwassenen. Leerlingen hebben een brein dat ‘under construction’ is en dat kent lusten en lasten. De kunst is om pubers te steunen in hun onbegrensde mogelijkheden en te ondersteunen in hun tijdelijke tekortkomingen. Op die manier kunnen tieners hun talenten, ambities en capaciteiten verzilveren met alle unieke mogelijkheden die het puberbrein daartoe biedt. Ik denk dat we dit verplicht zijn aan onze jeugd en dat het bijdraagt aan een betere samenleving.
Inmiddels heb ik mijn aanbod zich aanzienlijk uitgebreid:
- Ik geef interactieve lezingen op scholen, voor zowel docenten, ouders als leerlingen, over het puberbrein en effectief studeren.
- Verder bied ik individuele coaching, een stoomcursus puberbrein en huiswerk voor ouder(s) en kind.
- Ik verzorg trainingen voor mentoren en studiebegeleiders in het voortgezet onderwijs.
- Ik heb het boek Meer leren in minder tijd geschreven.
- Als verdieping op mijn lezingen en mijn boek heb ik een videoserie Leer meer in minder tijd ontwikkeld.