Op de huiswerkklas worden leerlingen afgeleid door ophalende neuzen, schuivende
stoelpoten en meer van dat soort ruis. Samen proberen we de ruis te minimaliseren maar helemaal stil wordt het nooit. Nu kan muziek goed helpen om je af te schermen van ruis. En de meeste leerlingen leren graag met muziek. In hoeverre gaan muziek en leren samen?
Wat is het effect van muziek op leren?
Daar is veel onderzoek naar gedaan met de meest uiteenlopende conclusies. Zo adviseerde Lozanov Barokmuziek, in 1993 bleek er sprake te zijn van een Mozart effect en in 2013 onderzocht Dr Emma Gray, in opdracht van Spotify, de relatie tussen leren en verschillende genres muziek. Op internet vind je kant en klare playlists die samengesteld zijn op grond van bovenstaande onderzoeken.
Eindconclusie: een beetje van mezelf en een beetje van Honi(n)g
prof. dr. Henkjan Honing is hoogleraar muziekcognitie verbonden aan de UvA. In 2014 verzorgde hij een college op internet over het zogenaamde Mozart effect.
Honings belangrijkste conclusies:
- Van muziek luisteren word je niet slimmer. Maar van muziek die je leuk vindt, word je vrolijk en door die
vrolijke stemming leer je beter! - Een muziekinstrument bespelen, heeft wel een positief effect op je IQ
Mijn de vertaling naar de huiswerkklas
- Bepaal van welke muziek jij vrolijk wordt;
- Maak een lange playlist, zodat je niet halverwege het leren op zoek moet naar nieuwe muziek;
- Kies instrumentale muziek, dus zonder tekst (tekst leidt af, ook in een andere taal)
- Zorg dat een ander geen last heeft van jouw muziek (dus niet te hard)
- Word je niet vrolijk van muziek? Dan geen muziek!
- Ga/blijf een muziekinstrument bespelen!
Kijk of de huiswerkklas iets is voor jouw kind.
Susanne de Vaan zegt
Mee eens!
http://www.lerenmetmuziek.nl
Ankie Remijn zegt
Dank voor je reactie en link. Leuk!