Moeder van Sanne, havo 3:
Sanne had echt goed geleerd voor haar geschiedenistoets. We hadden de stof samen gepland en ik heb haar twee keer overhoord. Komt ze gisteren wéér met een 5 voor geschiedenis thuis! De docent vond het erg vervelend voor haar. Hij zei dat hij kon zien dat Sanne geleerd had maar haar antwoorden waren niet volledig genoeg. Nou, daar kan ik dus niks mee!
Klaagt jouw kind ook dat ze niet álle punten krijgt voor haar antwoorden op een geschiedenistoets? Dat ze haar antwoorden beter moet toelichten? Goed nieuws! Dat kun je leren in 3 stappen. Zo scoor je maximaal op iedere geschiedenisvraag, óók de bronnenvragen.
Je kunt natuurlijk pas scoren als je kennis in orde is. Die kennis vergaar je door een goede voorbereiding op de toets.
Algemene vragen beantwoorden in 3 stappen
- Lees de vraag goed en markeer de instructiewoorden. (Uit onderzoek blijkt dat je beter scoort als je instructiewoorden onderstreept!) Instructiewoorden zijn: beschrijf, noem, verklaar, reken uit, geeft het verband aan tussen, enzovoort.
- Neem de structuur van een vraag over in het antwoord. Maak duidelijk onderscheid tussen verschillende deelvragen. Zo voorkom je onvolledige antwoorden.
- Herhaal de vraag in je antwoord.
Voorbeeldvraag algemeen
Vraag:
Leg uit dat het kolonialisme bijdroeg aan de industriële revolutie in Engeland.
Stap 1:
Leg uit dat het kolonialisme bijdroeg aan de industriële revolutie in Engeland.
Stap 2:
- Kolonialisme =
- Industriële revolutie is =
- Uitleg verband =
Stap 3:
- Kolonialisme = het hebben van kolonies, een kolonie is een vestiging van een deel van een bevolking, buiten het eigenlijke gebied (territorium) van dat volk.
- Industriële revolutie = Ambachtelijke en kleinschalige werkplaatsen groeiden uit tot grote fabrieken en vormden samen een grootschalige industrie. Deze industrieën verwerkten grondstoffen tot eindproducten.
- Uitleg verband = Het kolonialisme droeg bij aan de industriële revolutie omdat Engeland goedkoop grondproducten kon halen uit haar kolonies. Deze grondstoffen werden in Engeland in fabrieken verwerkt tot eindproducten. Engeland verkocht haar eindproducten aan haar kolonies.
Vragen met tekstbron in 3 stappen
- Lees de vraag goed en markeer de instructiewoorden. (Uit onderzoek blijkt dat je beter scoort als je instructiewoorden onderstreept!) Instructiewoorden zijn: beschrijf, noem, verklaar, reken uit, geeft het verband aan tussen, enzovoort.
- Nu de bron lezen:
- Uit welke tijd komt de bron?
- Wie is de spreker in de bron?
- Waarover gaat de bron?
- En tot slot de vraag beantwoorden:
- Ik lees in de bron: “letterlijk citaat”
- Ik heb geleerd ….
- Dus ik concludeer dat herhaling vraag:
Voorbeeldvraag met tekstbron
Vraag:
Gebruik bron 1. Leg uit dat deze bron past bij het modern imperialisme.
Bron 1
Cecil Rhodes (1853-1902) (eerste minister Kaapkolonie) over het “Engelse ras” (uit zijn geestelijk testament): “Ik beweer dat wij het belangrijkste ras op de wereld zijn en dat het des te beter is voor het menselijke hoe groter stukken wij bewonen… Vermits God duidelijk het Engelssprekende ras tot zijn uitverkoren werktuig vormt… is het duidelijk dat Hij ook moet wensen dat ik alles doe wat in mijn vermogen ligt om aan dit ras zoveel mogelijk speelruimte en macht te geven.”
Stap 1:
Gebruik de bron. Leg uit dat deze bron past bij het modern imperialisme.
Stap 2:
- tweede helft 19e eeuw.
- Cecil Rhodes, eerste minister van Kaapkolonie.
- dat God het Engelssprekende ras heeft uitverkoren om te heersen over de wereld.
Stap 3:
- Ik lees: “Vermits God duidelijk het Engelssprekende ras tot zijn uitverkoren werktuig vormt…”.
- Ik heb geleerd dat modern imperialisme inhoudt dat de Europese staten hun macht en controle over andere werelddelen uitbreidden.
- Deze bron past dus bij het modern imperialisme omdat Rhodes beweert dat het Engelssprekende ras uitverkoren is om te heersen over de wereld.
Vragen met beeldbron in 3 stappen
- Lees de vraag goed en markeer de instructiewoorden. (Uit onderzoek blijkt dat je beter scoort als je instructiewoorden onderstreept!) Instructiewoorden zijn: beschrijf, noem, verklaar, reken uit, geeft het verband aan tussen, enzovoort.
- Nu de bron bekijken
- Uit welke tijd komt de bron
- Wie is de maker van de bron
- Waar gaat de bron over
- En tot slot de vraag beantwoorden:
- Ik zie in de bron ‘letterlijk beeld element’
- Ik heb geleerd ….
- Dus ik concludeer dat herhaling vraag:
Voorbeeldvraag met beeldbron
Vraag:
Gebruik de bron. Toon aan dat deze bron past bij een kenmerk van het stalinisme.
Stap 1:
Gebruik de bron. Toon aan dat deze bron past bij een kenmerk van het stalinisme.
Stap 2:
- jaren ‘30
- door een kunstenaar in opdracht van het bureau van propaganda.
- Stalin houdt een klein kind vast. Het kind draagt een rode vlag met een hamer en een sikkel.
Stap 3:
- Ik zie in de bron dat Stalin aardig en vriendelijk is en een klein kindje liefdevol aankijkt.
- Ik heb geleerd dat collectivisatie van de landbouw, terreur en persoonsverheerlijking kenmerken zijn van het stalinisme.
- Deze bron past bij het kenmerk persoonsverheerlijking omdat Stalin erg positief wordt afgebeeld. Namelijk aardig, vriendelijk en liefdevol voor kinderen.
Twee bonus tips!
- Op de site van Geschiedenis Vandaag vind je meer specifiek hoe je verschillende vragen zoals perspectiefvragen, verandering- en continuïteitsvragen, en begrippenvragen moet beantwoorden.
- Ik raad alle examenkandidaten havo en vwo met geschiedenis de site van geschiedenisdocent Bas Schuijt aan. Je vindt er zelfs kant en klare studieschema’s voor het CSE-geschiedenis VWO en het CSE- geschiedenis havo!
Nog steeds een onvoldoende?
Neem contact op met je vakdocent en maak een afspraak. Bespreek samen met de docent en je kind de toets en vraag om specifieke leertips. Wat ging goed en wat niet? En hoe kun je dat leren en waar kun je het oefenen. Wellicht is de docent bereid het oefenmateriaal van je kind na te kijken?
Nuttige tips?
Deel dit dan met jouw netwerk op social media. Alvast bedankt!
Geef een reactie