Onlangs gaf ik een lezing op een middelbare school. De lezing ging over huiswerk maken met een onvolgroeid puberbrein. Een ouder sprak zijn verbazing uit over de wisselvalligheid van zijn zoon. Hij vertelde dat zijn zoon in VWO 2 de taal Duits de aller-stomste taal vond en nu in VWO 3, Duits een super taal vindt.
Als je puber bent, pubers hebt of met pubers werkt, is het belangrijk te weten dat pubers beter functioneren als de sfeer goed is. Als de omgeving waarin geleerd wordt veilig en gezellig is, gaat het leren beter. Bovengenoemde puber vereenzelvigt de taal met de docent die het geeft. En hij is niet de enige. Een kleine navraag op de huiswerkklas leverde een feest van herkenning op met allerlei soortgelijke voorbeelden.
Wat heb je hieraan?
Scans van de hersenen hebben aangetoond dat negatieve gevoelens de activiteit in de bovenste laag verminderen. Net die laag die nodig is om echt goed te leren. Dus als je met een positief gevoel gaat leren, gaat het leren beter. Wil je weten hoe dat werkt? Klik dan hier.
Heb je invloed op je stemming? Ja! Hoe?
- Bijt je niet vast in de antipathie tegen een docent. Koppel het vak en de docent los. Misschien heb je volgend jaar een ander! Heb je een leuke docent? Vanzelfsprekend maak je je huiswerk!
- Heb je privé problemen? Probeer zaken (=school) en privé te scheiden. Nu heb je één probleem (privé) en anders heb je er twee (privé en zakelijk).
- Kijk voor je begint aan een vervelend vak wat je wel weet van het vak.
- Ga terug in het boek/hoofdstuk waar je begrip ophoudt. Ga vanaf daar opnieuw leren en noteer je vragen voor in de les.
- Kun je in eigen woorden vertellen wat er staat? Dan snap je het nu wel!
Doe er je voordeel mee,
Succes Ankie Remijn