De lente hangt in de lucht! Zuid Nederland viert op dit moment carnaval en de rest van Nederland is weer naar school. Vorige week leerde ik Ruben kennen, een leuke leerling uit Havo 4.
Ruben volgt een individueel coachingstraject bij mij. Hij is na de voorjaarsvakantie min of meer ingestort. Zo’n vakantie vliegt voorbij, heerlijk weekje weg, of lekker luieren thuis. Maar dan… op school blijkt niets veranderd, het werk vliegt op je af en je ziet door de bomen het bos niet meer. Ruben was lekker gaan skiën maar eenmaal op school begon iedere docent over de aanstaande toets. De meeste scholen hebben rond deze tijd toetsweken en/of rapporten. Dat betekent veel so’s, repetities, schoolexamens en PTA’s.
Rubens ouders gingen niet mee in de keuze van Ruben voor een lager schooltype. Hij heeft de Havo onderbouw goed doorlopen en zou het gewoon moeten kunnen. Ruben wil ook liever op de Havo blijven en zegt bereid te zijn tot heel hard werken. Hij heeft echter geen idee, waar en hoe hij moet beginnen. Daarom is hij met zijn ouders bij mij.
Mijns inziens heeft Ruben twee opties:
- Hij steekt zijn kop in het zand en doet helemaal niets meer
- Hij redt wat er te redden valt en zet zijn schouders eronder
Keuze twee werk ik uit, met de situatie van Ruben als voorbeeld. Onderstaande aanpak betreft dus géén ideaal plaatje van aanpak maar een noodaanpak, typisch gevalletje van nood breekt wetten!
Aanpak in theorie: | Vertaling aanpak naar Ruben: |
De situatieschets, wat zijn de cijfers:
|
Ruben heeft 10 (ja tien!) tekorten.
Voor één vak een 3, voor twee vakken een 4 en voor drie vakken een 5. |
De norm van de school achterhalen: | Maximaal drie tekorten en geen onvoldoendes voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. |
Bepalen of een overgang nog haalbaar is: | Ja, Ruben kan, op dit moment in het schooljaar, nog overgaan.
De vieren betreffen beide een 4,4. Een tiende erbij en Ruben heeft al twee tekorten weggewerkt. Verder blijken meerdere tekorten gebaseerd te zijn op een 1,1. Die enen heeft Ruben gekregen omdat hij verslagen niet heeft ingeleverd, een voordrachten niet heeft gedaan en ziek was bij een groepspresentatie. |
Inventarisatie van achterstallig onderhoud: | Een boekverslag Nederlands en Engels, een voordracht Duits en een groepsopdracht M&O. |
Inventarisatie van de leerstof voor de komende toetweek: | Drie lees- en luistertoetsen voor de talen. Vijf leertoetsen voor economie, wiskunde, M&O, aardrijkskunde en maatschappijleer. |
Prioriteiten stellen: | De onvoldoendes wegwerken.
Ruben is grote fan van aardrijkskunde en maatschappijleer, zijn enige twee zevens. Deze toetsweek krijgen wiskunde , economie en M&O echter de prioriteit. |
Plan van aanpak bepalen: | We bekijken de studiewijzers economie, wiskunde en M&O. Veel huiswerk is niet gemaakt. We besluiten dat Ruben de niet gemaakte huiswerk opdrachten om en om maakt. We plannen deze opdrachten in tot de laatste dag voor de toets. De laatste dag voor de toets kan hij de stof herhalen. |
Afspraken maken met docenten: | Ruben mailt de docenten Nederlands, Engels, Duits en M&O. Hij licht ze in over zijn goede voornemens en vraagt om een afspraak direct na de laatste toets in de toetsweek. |
Afspraken nakomen: | Direct na de toetsweek alle afspraken nakomen en vragen of er nog mogelijkheden zijn aangaande de enen. Ruben heeft er geen vertrouwen in maar docenten vallen in de praktijk erg mee. Ze willen uiteindelijk niets liever dan dat jij je best doet voor hun vak en er wat van leert (en ik kan het weten, ooit was ik namelijk zelf docent!) . |
Vanzelfsprekend geef ik Ruben en zijn ouders geen garantie tot succes. Maar Ruben kwam binnen met neerhangende schouders en een zwaar hoofd in de toekomt. Bovenstaand noodplan kostte een uur en Ruben ging met een opgeheven hoofd de lentelucht weer in! Nu moet hij zijn woorden waar gaan maken over het harde werken, de toekomst zal het leren…
Het volgende breinfeit gaat over een degelijke aanpak van de laatste periode(s).
Met dank aan Ruben en een vrolijke lentegroet, Ankie Remijn
Geef een reactie