De smartphone is onmisbaar voor je kind. Je kind onderhoudt daar zijn sociale contacten via WhatsApp, Instagram en Snapchat. Op Magister of Som checkt je kind zijn huiswerk, rooster en cijfers. Op de ELO vindt hij verschillende studiewijzers per vak. Maar welke invloed heeft de smartphone op het maken en leren van huiswerk?
Je kind kan op zijn mobiel allerlei handige sites vinden met uitleg over verschillende schoolvakken. Maar de meesten pubers vinden er urenlang ontspanning op YouTube en Netflix.
Sociale contacten van tieners
Middelbare scholieren zijn in sociaal opzicht afhankelijk van hun vrienden. Acceptatie door vrienden is voor de meeste tieners een voorwaarde om te functioneren. Het is dus belangrijk je kind de ruimte te geven om met vrienden om te gaan. Je kind heeft vriendschappen met leeftijdsgenoten nodig om zijn identiteit te ontwikkelen in de puberteit. Voor veel leerlingen is de realiteit dat de meeste sociale contacten plaats vinden via de smartphone.
Goed, in sociaal opzicht onmisbaar maar hoe zit het met leren?
Veel ouders ergeren zich groen en geel aan hun puber die leert met zijn mobiel binnen handbereik. Op mijn huiswerkklas levert iedereen zijn mobieltje in en gaat vervolgens aan het werk. Maar hoe zit dat nu eigenlijk met de invloed van een smartphone op het leerproces?
Welke invloed heeft de smartphone op het maken en leren van huiswerk?
De invloed van de smartphone op leren is wetenschappelijk onderzocht. In dit onderzoek moest een grote groep deelnemers twee toetsen maken. Alle deelnemers hadden hun smartphone op stil en de trilfunctie uit. De onderzoekers verdeelden de deelnemers in drie groepen:
- de eerste groep liet hun smartphone buiten het lokaal
- de tweede groep liet de smartphone in hun jas of tas
- de derde groep legde de smartphone op hun tafel met het scherm naar beneden.
Vervolgens moesten alle deelnemers twee cognitieve toetsen uitvoeren. Het betroffen moeilijke toetsen die volledige aandacht vereisten. Vergelijkbaar met het huiswerk maken en leren voor school dus.
De conclusie was dat groep drie beduidend minder scoorde op beide toetsen. De resultaten lieten zien dat de leerlingen die hun smartphone buiten het lokaal bewaarden beter presteerden.
Groep twee scoorde wel beter dan groep drie maar niet zo significant als groep één. Nader onderzoek moest dit verklaren. Hieruit bleek dat de mate waarin de deelnemer verklaarde ‘verslaafd’ te zijn aan zijn mobiel, de mate van het verschil in resultaat verklaarde.
Dus de deelnemers die het meest ‘verslaafd’ zijn aan hun mobiel hebben er het meeste baat bij hun mobiel weg te leggen. Je kind legt dus beter zijn smartphone niet alleen uit het zicht maar ook buiten zijn bereik. Dus niet in tas of broekzak maar buiten zijn kamer.
Multitasken is onzin!
Natuurlijk kan je kind leren met zijn smartphone binnen handbereik. Het is alleen ineffectief. Hij doet er dan veel langer over. Eveline Crone schrijft letterlijk: ‘Hoewel adolescenten lijken uit te blinken in multitasken blijkt uit onderzoek dat het adolescentenbrein nog niet in staat is om verschillende taken tegelijk uit te voeren’
Conclusie
Sommige leerlingen leren graag met hun smartphone, vinden het prima er langer over te doen én halen mooie cijfers. Moet je dan ingrijpen?
Andere leerlingen leren eindeloos lang, krijgen hun werk nooit af en scoren veel onvoldoendes. En de meeste leerlingen zitten hier ergens tussen in.
In alle gevallen is een goed gesprek over het smartphonegebruik raadzaam. Deel in ieder geval bovenstaande wetenschappelijke inzichten en informeer eens hoe dat bij jouw kind werkt.
Samen kun je op grond van de specifieke situatie van jouw kind én bovengenoemde wetenschappelijke inzichten conclusies trekken. Over het algemeen geldt dat het beter werkt als je samen conclusies trekt en samen afspreekt hoe jullie die gaan borgen in de praktijk.
Wil jij meer recent wetenschappelijke inzichten over leren, vertalen naar jouw kind?
Boek mijn totaalpakket videolessen.
Je kijkt samen met je kind naar mijn video-serie en leert effectief en efficiënt leren. Voorkom een achterstand en ga vandaag nog aan de slag. Zó vertaal jij de meest recent wetenschappelijk inzichten over leren naar jouw kind.
Dus baal jij van:
- een onzeker kind;
- een ongelukkige puber;
- een tiener met stress?
Wil jij je kind écht begeleiden naar:
- effectief leren;
- zelfstandigheid;
- én goede cijfers?
Bekijk dan samen met je kind relaxed naar mijn videoserie en leer het allemaal!
Hier vind je alle informatie over mijn totaalpakket videolessen!
Interesse maar vragen?
Bel me: 06-12257963 of laat het mij weten.
Geef een reactie