De vertaalslag van recente (neuro)psychologische inzichten naar de praktijk van kinderen in het voortgezet onderwijs.
Wat?
Mijn lezing is een verhaal uit de praktijk. Ik heb 15 jaar voor de klas gestaan in het voortgezet onderwijs. Te veel leerlingen kunnen en willen, maar scoren niet overeenkomstig hun capaciteiten en ambities. Antwoord op dit vraagstuk vond ik in de (neuro)psychologie. Dit antwoord vertaal ik in de praktijk van mijn huiswerkklas ‘Investeren in Leren’ en deel ik graag met anderen.
Neem contact met mij op om ook een lezing te boeken!
Enkele reacties op eerdere lezingen:
Mw. Drs. Ankie Remijn hield een zeer energieke presentatie over het onderwerp Puberbrein. Ze deed dat op overtuigende wijze en door het gebruik van aansprekende en herkenbare voorbeelden en anekdotes wist zij de zaal te boeien. Ook de beantwoording van vragen na de pauze was zodanig dat het naast informatief ook een heel leuke avond werd.
Een voltreffer van de Ouderraad van Spieringshoek, die nog niet eerder zoveel ouders op hun algemene Ouderavond zagen afkomen. Het bleek een inspirerende, humoristische maar ook zeer informatieve spreekster te zijn. Een feest van herkenning voor ouders. De ouders kregen waardevolle tips om hun kinderen effectiever te begeleiden bij het huiswerk maken. Vragen genoeg na afloop. Ook van het drankje na de presentatie werd druk gebruik gemaakt om nog na te praten.
Geweldig, in een mum van tijd weet Ankie Remijn de hele zaal (250 ouders) te boeien met het onderwerp ’puberbrein’. Op een leuke en speelse manier heeft zij mij doen inzien dat mijn puber niet anders is dan andere pubers, dat hij gewoonweg ook niet alles kan met nog een hersenkwab die in ontwikkeling is. En dat ik hier best rekening mee kan houden, maar dus ook de leiding moet nemen, omdat hij het nog niet allemaal (aan)kan! Erg Inspirerend en leerzaam!
Meer weten? Hier leest u uitgebreide verslagen van eerdere lezingen:
- Puberbrein & Huiswerk, Jaarbericht 2013 Sg Spieringshoek Schiedam →
- Thema-avond oudervereniging Alfrink College →
- Thema-avond Oranje Nassau College →
- Thema-avond oudervereniging Picasso Lyceum →
Waarom?
Als je puber bent, pubers hebt en/of met pubers werkt, kun je niet om de meest recente inzichten over het puberende brein heen. Maar hoe vertaal je deze inzichten? Welke manier van lesgeven en/of huiswerkbegeleiding is het meest effectief? Hoe leer je als middelbare scholier meer in minder tijd en welke rol kun je daar als ouder, docent of huiswerkbegeleider in spelen? De antwoorden op deze vragen staan centraal in mijn lezing.
Dat de prefrontale cortex nog niet volgroeid is bij middelbare scholieren is inmiddels wel bekend. Maar wat kun je ermee? Afhankelijk van de doelgroep geef ik gerichte praktische handvatten voor zowel leerlingen als docenten als ouders als huiswerkbegeleiders. Met gerichte aanwijzingen kunnen leerlingen hun talenten, capaciteiten en ambities optimaal waarmaken.
Voor Wie?
Huiswerkbegeleiders, docenten, mentoren, ouders en leerlingen uit het middelbaar onderwijs.
Eerder verzorgde ik lezingen voor:
- Dr Nassaucollege, Assen
- SG Spieringshoek, Schiedam
- ISW, Naaldwijk
- Antoniuscollege, Gouda
- Van Vredenburch College, Rijswijk
- Montaigne Lyceum, Den Haag
- Alfrink College, Zoetermeer
- Picasso Lyceum, Zoetermeer
- Lyceum Schravenlant, Schiedam
- Lyceum Ypenburg, Den Haag
- Congres Nationaal Team Onderwijs, Lunteren
- Huiswerkklas Transvaal, Den Haag
- School ’s cool, Delft
- Bibliotheek Bollenstreek, Oegstgeest
- Kinderopvang Tierelier,Heukelom
- Oranje Nassau College, Zoetermeer
Door Wie?
Drs. Ankie Remijn
Jaagpad 173-174
2288 CR Rijswijk
015-2144051/06-12257963
info@investereninleren.nl
Waar en wanneer?
In overleg met opdrachtgever. Neem contact met mij op!