Puberbrein en huiswerk, gaat dat wel samen? Veel van je mentorleerlingen vinden het lastig om hun schoolwerk te overzien, hun toetsen te plannen en aan hun huiswerk te beginnen. Dat is ook niet vreemd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: pubers hebben een brein dat ‘under construction’ is. Zo’n tienerbrein kent lasten en lusten.
De kunst is om je leerlingen te steunen in hun onbegrensde mogelijkheden en te ondersteunen in hun tijdelijke tekortkomingen.
Puberbrein theoretisch
Als ik het over een puberbrein heb, gebruik ik dat woord slechts als metafoor. Ik ben geen neuropsycholoog. De woorden brein en prefrontale schors gebruik ik om aan te geven dat er een biologische basis is voor het gedrag dat leerlingen in de pubertijd laten zien. Wat gebeurt er met dat brein van je leerlingen? De wetenschap laat zien dat het brein zich tijdens de adolescentie ontwikkelt op drie niveaus: cognitief, emotioneel en sociaal. En ieder niveau in een ander tempo tot ten minste het 25e levensjaar.
Puberbrein praktisch
Als mentor heb je dus te maken met een groep individuele leerlingen die zich allen op cognitief, emotioneel en sociaal gebied in een ander tempo ontwikkelen. Zo vinden veel leerlingen zelfstandig plannen en studeren moeilijk. Maar de ene leerling pakt dat zelfstandig werken al op in de brugklas terwijl de andere begeleiding nodig heeft tot en met de eindexamenklas.
Lasten:
Pubers hebben moeite met complexe vaardigheden. Dat betekent dat ze moeite hebben met organiseren, plannen, prioriteren en vooruit denken. Veel pubers staan te laat op, vergeten spullen, maken huiswerk op het laatste moment en beginnen te laat met de voorbereiding op hun toetsen.
Lusten:
Pubers kunnen ‘out of the box’ denken. Zij vergaren makkelijk nieuwe kennis en leren makkelijk nieuwe vaardigheden. Tieners durven risico’s te nemen en hebben lef. Volwassenen zijn geneigd de vaste paden te betreden (en daar beren te zien), pubers slaan nog wel eens een zijpad in. Vandaar dat pubers uitblinken in creativiteit, vindingrijkheid en maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast zijn ze oud genoeg om hun eigen talent te onderkennen.
Puberbrein en huiswerk
Hoe steun je mentorleerlingen in hun onbegrensde mogelijkheden en ondersteun je ze in hun tijdelijke tekortkomingen. Dat is vooral heel goed kijken naar de individuele leerling. Complimenteer wat goed gaat en ondersteun daar waar nodig. De ene puber heeft vakinhoudelijke ondersteuning nodig, de ander juist ondersteuning in de organisatie van het schoolwerk. Weer een ander ontbreekt het aan motivatie en doorzettingsvermogen. En er zijn ook pubers die de lat zo hoog leggen dat we ze moeten helpen met ontspannen. Surf rustig rond op mijn site want ik heb tips voor alle categorieën.
Puberbrein en mentoraat
De wetenschappelijke inzichten over het puberbrein laten zien dat een gedifferentieerd en gepersonaliseerd mentoraat van vitaal belang is voor leerlingen. Zowel op cognitief, emotioneel als sociaal gebied ben je op deze leeftijd afhankelijk van steun, sturing en inspiratie in je leeromgeving. Een goed mentoraat is dus van urgent belang voor een school: het borgt zowel het welzijn van leerlingen als hun resultaten!
Je mentorklas concreet helpen met school en huiswerk?
Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een effectief en efficiënt mentoraat én een verlichting in hun werkdruk.
Resultaat? Samen maken we een jaarplanner voor mentoren inclusief filmmateriaal, blogs en praktisch bruikbaar studiemateriaal. Met behulp van kant en klare formats voor voortgangsgesprekken met leerlingen en formats voor brieven naar ouders creëren we meer tijd voor individuele gesprekken. Schoolleiding en ouders worden ook bij het mentoraat betrokken.
Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op.
Geef een reactie