Training: Mentoraat met resultaat
Hoe gaat het met de leerlingen op jouw school?
- Zijn ze gemotiveerd om te leren?
- Maken ze hun huiswerk?
- Lukt het jullie mentoren om hen te ondersteunen?
- En hoe betrekken jullie de ouders bij dit proces?
Ouderbetrokkenheid is één van de onderwijsinterventies die wel werkt.
Aldus Inge de Wolff, bijzonder hoogleraar Onderwijsstelsel en mede-oprichter van het onderwijs-OMT, in de minidocumentaire ‘Kansenongelijkheid’.
Leraren kunnen bijdragen aan de betrokkenheid van ouders, mits zij ouders concrete en praktische adviezen kunnen geven.
Uit de studie ‘Leraren en ouderbetrokkenheid’ van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Wil jouw school:
- leerlingen die het beste uit zichzelf halen?
- een optimale samenwerking tussen mentor, leerling én ouder?
- leerlingen die hun werk weer overzien?
- ouders hierbij betrekken?
- leerlingen met minder stress en betere resultaten?
- de meest recente (puber)breininzichten omzetten naar effectief en efficiënt onderwijs?
- daadwerkelijk Investeren in Leren?
Dat kan!
Geef leerlingen, mentoren én ouders praktische handvatten waar ze vandaag nog mee aan de slag kunnen?
Zie hier mijn speciale aanbod voor scholen
Leer meer in minder tijd: De totaalaanpak voor mentor, leerling én ouder Lezing aan alle docenten over effectief en efficiënt lesgeven. Mentoren-training in 5 stappen. Lezing ‘Puberbrein en Huiswerk’ voor ouders fysiek als het mag, online als het moet. Een school-breed abonnement op mijn online videomateriaal via Investeren in Leren Academy. In mijn boek Meer leren in minder tijd beschrijf ik het gedachtengoed dat ten grondslag ligt aan de lezingen, de training, het video- en studiemateriaal |
Lezing aan alle docenten over effectief en efficiënt lesgeven. Tijdens de lezing duid ik de principes van Meer leren in minder tijd. Als zowel schoolleiding als docenten en mentoren zich kunnen vinden in de principes van Investeren in Leren, kan de totaalaanpak van start.
Mentoren-training in 5 stappen. Uitgangspunt zijn de individuele behoeften van de school. De samenwerking tussen school en mij resulteert in een coproductie. Het goede binnen het mentoraat blijft behouden en tekorten worden aangevuld.Lezing ‘Puberbrein en Huiswerk’ voor ouders fysiek als het mag, online als het moet. Een school-breed abonnement op mijn online videomateriaal via Investeren in Leren Academy. Dat betekent onbeperkt gebruik van ondersteunend videomateriaal, blogs en studiemateriaal voor leerlingen, mentoren en oudersIn mijn boek Meer leren in minder tijd beschrijf ik het gedachtengoed dat ten grondslag ligt aan de lezingen, de training, het video- en studiemateriaal
Belangstelling?
Neem contact op! Ik kom graag naar jullie school om samen te bespreken of ik iets voor jullie kan betekenen.
Boek een mentor, leerling en ouder totaalaanpak!
Resultaat?
De samenwerking tussen school en mij resulteert in een coproductie die bestaat uit een jaarplanning voor mentoren. In deze jaarplanner komt de behoefte van de school en het materiaal van Investeren in Leren (videomateriaal, blogs en studiemateriaal) samen.
De coproductie leidt tot een optimale samenwerking tussen mentor, leerling en ouder. Dit resulteert in effectief en efficiënt onderwijs waarin leerlingen méér leren in minder tijd.
Mentoren-training in 5 stappen:
1 Probleemanalyse
De mentoren bepalen samen het verbeterpunt in de studiebegeleiding. Wat moet er veranderden of verbeteren om de studiebegeleiding te optimaliseren zodat de leerlingen er beter van worden? Vervolgens toetsen we de vier pijlers (brein, plannen, school en motivatie) van Investeren in Leren aan de schoolpraktijk en maken hier een inventarisatie van.
2 Doelen
De mentoren vertalen de verbeterpunten en de inventarisatie naar concrete doelen in de studiebegeleiding:
- Wat willen we bereiken bij onze leerlingen?
- Wat moeten we daarvoor bereiken op docent/mentor niveau?
- Wat moeten we daarvoor bereiken op schoolniveau?
3 Jaarprogramma met concrete actiepunten
De doelen worden vertaald naar een jaarprogramma met concrete actiepunten. Deze zijn zo concreet mogelijk; wie doet wat wanneer en hoe bepalen we of de gewenste doelen zijn bereikt. Duidelijkheid: óf invulling geven óf actiepunt van het jaarprogramma af.
4 Uitvoering
De mentoren gaan in de praktijk aan de slag met het jaarprogramma. De mentoren hebben overleg met de schoolleiding. Samen bepalen zij hoe de mentoren hun visie gaan delen met het docententeam en ouders. Hoe betrekken de mentoren de docenten en ouders bij de uitvoering van de visie? Hoe gaan zij hun visie borgen?
5 Evaluatie
Met behulp van het jaarprogramma kunnen we de concrete actiepunten evalueren en koppelen aan de doelen. Zijn de actiepunten uitgevoerd en de doelen bereikt? Zijn de gewenste processen op gang gebracht? Is de studiebegeleiding inderdaad verbeterd? Als het nodig is, passen we het jaarprogramma aan de praktijk aan.
Uitgangspunt
Uitgangspunt zijn de individuele behoeften van een school. De samenwerking tussen school en mij resulteert in een coproductie die leidt tot een optimale samenwerking tussen mentor, leerling en ouder. Dit resulteert in effectief en efficiënt onderwijs waarin leerlingen méér leren in minder tijd.
Belangstelling?
Neem contact op! Ik kom graag naar jullie school om samen te bespreken of ik iets voor jullie kan betekenen.
Absoluut een aanrader! Deze training is heel praktisch, meteen toe te passen in de praktijk. Je krijgt veel handige handvatten om voor leerlingen inzichtelijk te maken wat leren eigenlijk is en hoe leerlingen zich kunnen verbeteren.
Verder vond ik het enorm waardevol om met elkaar het gesprek aan te gaan wat we op school kunnen doen om het leren voor leerlingen makkelijker te maken.
– Joyce Weijn, Carmel College Salland
Deze training maakt inzichtelijk waar je mee bezig bent en helpt om het mentoraat te verbeteren. Ik vond het echt de moeite waard om samen met andere mentoren na te denken over de juiste aanpak. Het materiaal dat Ankie biedt is heel bruikbaar om verder mee te werken en de manier waarop zij de informatie brengt is heel prettig.
– Ina Laarman, Carmel College Salland
Gebracht met overtuiging en humor, never a dull moment! De samenwerkingsopdrachten tijdens de training zorgden voor grotere betrokkenheid onder de collega’s. We hebben nu een duidelijk overzicht in het einddocument met dat wat goed gaat en dat wat beter kan op onze school.
– Mieke Doornenbal, Carmel College Salland
Praktisch:
- Jullie school tekent een licentieovereenkomst die 2 jaar lang recht geeft op gebruik van het totaalpakket videolessen ‘Leer méér in minder tijd’.
- De school plaatst het pakket bestaande uit 12 videolessen en 6 Pdf’s in een eigen, afgesloten online leeromgeving. Alleen jullie ouders, leerlingen en docenten maken hier gebruik van.
- Ik geef een lezing ‘Puberbrein en Huiswerk’ voor ouders en docenten, jullie verzorgen de praktische randvoorwaarden.
Wat is de meerwaarde?
- De inhoud van de lezing en de video’s sluiten naadloos op elkaar aan.
- Tijdens de lezing verwijs ik naar de video’s waar ouders en leerlingen verdieping krijgen aangeboden. Ik concretiseer daar de principes van Meer leren in minder tijd.
- Zowel mentoren als ouders kunnen in hun lessen en gesprekken met ouders en leerlingen ernaar verwijzen.
- Met de Pdf’s kunnen ouders, leerlingen en mentoren in de praktijk aan de slag. De Pdf’s bestaan uit duidelijke stappenplannen, checklists en plannen van aanpak.
- De video’s zijn laagdrempelig, erg duidelijk en duren max. 9 minuten.
- Dit is een onderwijsinterventie die bewezen bijdraagt aan het succes van leerlingen.