Journaliste Cindy Cloin interviewde mij voor de rubriek ‘Opvoedvraag’ in Trouw.
De vraag van deze week was: ‘Hoe voorkom je dat pubers in de vakantie de hele dag met een scherm op de bank hangen?‘
effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!
Journaliste Cindy Cloin interviewde mij voor de rubriek ‘Opvoedvraag’ in Trouw.
De vraag van deze week was: ‘Hoe voorkom je dat pubers in de vakantie de hele dag met een scherm op de bank hangen?‘
Hoe leren jouw mentorleerlingen grammatica? Bas heeft morgen een repetitie Frans. De woordjes zijn gepland en geleerd. De grammatica heeft hij ook gepland en die planning is hij aan het uitvoeren. Maar hij is niet overtuigd van het nut ervan.
Bas:
Ik leer altijd hard voor grammatica maar haal nooit een voldoende. Nóg meer leren heeft geen zin.
Bas heeft gelijk! Als leerlingen de grammaticale regels begrijpen, heeft nog meer leren geen zin, oefenen wel. Dan schieten hun cijfers omhoog.
Weet jij hoe studies met en zonder numerus fixus precies selecteren? Dat is sinds twee jaar allemaal veranderd. De centrale loting en rechtstreekse plaatsing door een gemiddeld eindexamencijfer van 8 of hoger is afgeschaft. Wist jij dat de overgangscijfers van de vóór-examenklas belangrijker zijn dan de eindexamencijfers? Hoe selecteren numerus fixus opleidingen?
Weinig leerlingen koppelen hun resultaten aan hun leerproces. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leerlingen beter presteren als ze weten hoe het proces van leren in elkaar steekt. In het geval van tegenvallende resultaten kun je beter samen met leerlingen hun leerproces analyseren dan adviseren meer of langer te leren. Help leerlingen cijfers analyseren in 4 stappen