
Journaliste Cindy Cloin interviewde mij voor de rubriek ‘Opvoedvraag’ in Trouw.
De vraag van deze week was: ‘Hoe voorkom je dat pubers in de vakantie de hele dag met een scherm op de bank hangen?‘
effectief studeren voor scholieren en studenten: leer meer in minder tijd!

Journaliste Cindy Cloin interviewde mij voor de rubriek ‘Opvoedvraag’ in Trouw.
De vraag van deze week was: ‘Hoe voorkom je dat pubers in de vakantie de hele dag met een scherm op de bank hangen?‘
Hoe leren jouw mentorleerlingen grammatica? Bas heeft morgen een repetitie Frans. De woordjes zijn gepland en geleerd. De grammatica heeft hij ook gepland en die planning is hij aan het uitvoeren. Maar hij is niet overtuigd van het nut ervan.
Bas:
Ik leer altijd hard voor grammatica maar haal nooit een voldoende. Nóg meer leren heeft geen zin.
Bas heeft gelijk! Als leerlingen de grammaticale regels begrijpen, heeft nog meer leren geen zin, oefenen wel. Dan schieten hun cijfers omhoog.

Weet jij hoe studies met en zonder numerus fixus precies selecteren? Dat is sinds twee jaar allemaal veranderd. De centrale loting en rechtstreekse plaatsing door een gemiddeld eindexamencijfer van 8 of hoger is afgeschaft. Wist jij dat de overgangscijfers van de vóór-examenklas belangrijker zijn dan de eindexamencijfers? Hoe selecteren numerus fixus opleidingen?
Inmiddels zijn op alle scholen de resultaten van de toetsweek binnen. Maar hoe geef je als mentor écht goede feedback? Want goede feedback ondersteunt het leerproces maar slechte feedback kan het leerproces juist frustreren.
Opvallend genoeg koppelen maar weinig leerlingen hun cijfers aan hun leerproces. Terwijl wetenschappelijk onderzoek laat zien dat leerlingen juist beter presteren wanneer ze begrijpen hoe leren werkt. Daarom zou feedback zich niet primair moeten richten op het resultaat, maar op het proces dat daaraan voorafging.
Als mentor kun je daarin een enorme rol spelen. Door samen met leerlingen hun cijfers te analyseren in vier overzichtelijke stappen, help je hen inzicht krijgen in hun eigen manier van leren – en leg je de basis voor blijvende groei.