
De smartphone is onmisbaar voor middelbare scholieren. Ze onderhouden daar hun sociale contacten via WhatsApp, Instagram en Snapchat. Op Magister of Som checken leerlingen hun huiswerk, rooster en cijfers. Op de ELO vinden ze verschillende studiewijzers per vak. Maar welke invloed heeft de smartphone op schoolprestaties?
Scholieren kunnen op hun mobiel allerlei handige sites vinden met uitleg over verschillende schoolvakken. Daarnaast vinden de meeste leerlingen er urenlang ontspanning op YouTube en Netflix. Op scholen is de smartphone sinds 2024 verboden maar iedereen weet dat de meeste leerlingen huiswerk maken en leren met hun smartphone onder handbereik. Hieronder de relevante feiten over leren in combinatie met de smartphone op een rij. Leren met een smartphone, hoe ‘smart’ is dat?
Sociale contacten van tieners
Middelbare scholieren zijn in sociaal opzicht afhankelijk van hun vrienden. Acceptatie door vrienden is voor de meeste tieners een voorwaarde om te functioneren. Het is dus belangrijk scholieren de ruimte te geven om met vrienden om te gaan. Leerlingen hebben vriendschappen met leeftijdsgenoten nodig om hun identiteit te ontwikkelen in de puberteit. Voor veel leerlingen is de realiteit dat de meeste sociale contacten plaats vinden via de smartphone.
Goed, in sociaal opzicht onmisbaar maar hoe zit het met leren?
Veel ouders en docenten ergeren zich groen en geel aan pubers die leren met hun mobiel binnen handbereik. Op scholen en huiswerkklassen levert iedereen zijn mobieltje in en gaat vervolgens aan het werk. Maar hoe zìt dat nu eigenlijk met de invloed van een smartphone op het leerproces?
Welke invloed heeft de smartphone op het maken en leren van huiswerk?
De invloed van de smartphone op leren is wetenschappelijk onderzocht. In dit onderzoek moest een grote groep deelnemers twee moeilijke toetsen maken die volledige aandacht vereisten. Alle deelnemers hadden hun smartphone op stil en de trilfunctie uit. De onderzoekers verdeelden de deelnemers in drie groepen:
- de eerste groep liet hun smartphone buiten het lokaal
- de tweede groep liet de smartphone in hun jas of tas
- de derde groep legde de smartphone op hun tafel met het scherm naar beneden.
De conclusie was dat groep drie beduidend minder scoorde op beide toetsen. De resultaten lieten zien dat de leerlingen die hun smartphone buiten het lokaal bewaarden beter presteerden. Leerlingen leggen dus beter hun smartphone niet alleen uit het zicht maar ook buiten hun bereik. Precies wat de meeste scholen verplichten: in de kluis of thuis
Multitasken is onzin!
Natuurlijk kunnen leerlingen leren met hun smartphone binnen handbereik. Het is alleen ineffectief. Ze doen er dan veel langer over. Eveline Crone schrijft letterlijk: ‘Hoewel adolescenten lijken uit te blinken in multitasken blijkt uit onderzoek dat het adolescentenbrein nog niet in staat is om verschillende taken tegelijk uit te voeren’
Wat zegt de overheid?
Mobiele telefoons en ook tablets of smartwatches mogen sinds 2024 niet meer gebruikt worden in de klas. Mobiele telefoons leiden af en zorgen ervoor dat leerlingen slechter presteren. Scholen moeten hier zelf afspraken over maken met leraren, ouders en leerlingen zodat iedereen in de school precies weet wat wel en niet mag. Ook de overheid baseerde zich bij dit besluit op wetenschappelijke onderzoeken
Conclusie
Op school zijn de mobiele telefoons dus niet meer toegestaan. Maar hoe maken en leren leerlingen nu thuis hun huiswerk? Sommige leerlingen leren graag met hun smartphone, vinden het prima er langer over te doen én halen mooie cijfers. Moet je dan ingrijpen?
Andere leerlingen leren eindeloos lang, krijgen hun werk nooit af en scoren veel onvoldoendes. En de meeste leerlingen zitten hier ergens tussen in.
In alle gevallen is een goed gesprek over het smartphonegebruik raadzaam. Deel in ieder geval bovenstaande wetenschappelijke inzichten en informeer hoe dat bij jouw leerling(en) werkt. Juist in deze Week van de Mediawijsheid!
Meer weten over leerlingen effectief begeleiden?
Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze training begeleid ik docententeams naar een effectief mentoraat zodat leerlingen eruit halen wat er in zit en je de resultaten van de school naar een hoger niveau tilt.
Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Neem gerust contact met mij op.

Geef een reactie