Afgelopen zaterdag hebben alle middelbare scholen weer hun rapportcijfer gekregen. Al 16 jaar lang geeft Prof. Dr. Dronkers middelbare scholen een rapportcijfer op de schaal van 1 t/m 10. De eindcijfers van leerlingen voor het Centraal Eindexamen vormen daarbij de basis. Hij vergelijkt het basisschooladvies van leerlingen met hun prestaties in de bovenbouw. Ben je benieuwd naar jouw school? Klik dan hier.
Ook jij krijgt dezer dagen je rapport.
Goed rapport?
Gefeliciteerd! Je inspanningen in de les en/of buiten de les worden beloond.
Slecht rapport?
Balen! Er zijn nu twee opties:
I Je hebt hard gewerkt en ondanks je inspanningen scoor je (te) laag
II Je hebt niet gewerkt en plukt daar nu de wrange vruchten van.
Ad I
Jij verdient de meeste aandacht van iedereen! Niets is onrechtvaardiger dan hard werken en slecht scoren. Maar, hoe slecht is je rapport? Veel onvoldoendes betekent een slecht rapport. Maar als je met dit rapport over gaat, is het een voldoende rapport! Misschien moet je de verwachtingen bij stellen? Met veel onvoldoendes op je rapport kun je het best contact opnemen met je mentor. Onvoldoende rapporten worden tijdens de rapportvergadering besproken. Iedere vakdocent geeft dan zijn of haar visie op jou. Misschien stop je wel veel tijd in het leren maar op een verkeerde manier? Misschien zit je een niveau te hoog? Vraag het na!
Ad II
Welkom op de planeet aarde. Hier gaat alleen de zon voor niets op en je moet dus aan de bak! Formuleer samen met je mentor of je ouders duidelijke, haalbare doelen. Noteer ze in je agenda en prik ze op de wand tegenover het bureau waar je het huiswerk nu wel gaat maken. Neem breinfeit 1 t/m 25 door en ga aan de slag. Succes. Volgende breinfeit gaat over het volhouden van goede voornemens.
Ook scholen kunnen hun cijfers ophalen. Sommige van een 5,5 naar een 10. Doe ze dat maar eens na!
Succes, Ankie Remijn