Jerome, vwo 3:
Ik heb de hele middag Frans geleerd en mijn vader heeft mij half 6 overhoord. Ik had 6 van de 10 woordjes goed. Tijdens het eten appen mijn vrienden of ik kom voetballen na het eten. Ja, natuurlijk! Begint mijn pa dat dat niet kan omdat ik nog Frans moet leren! Nu moet ik dus kiezen: óf een voldoende voor Frans óf voetballen met mijn vrienden. Nou, ik kies voor voetballen!
Olivier, vader Jerome vwo 3:
Jerome was vanmiddag al om 14.00 uur uit. Toen ik 17.30 thuis kwam heb ik zijn Franse woordjes overhoord. Hij had 40% fout! Na het eten zegt hij doodleuk dat hij gaat voetballen. Mijn klomp breekt, voetballen?? Maar Jerome wentelt zich in zelfmedelijden. Hij moet kiezen tussen goede cijfers óf een leven, zegt hij. Zijn keuze valt op leven. Als hij het vanmiddag handiger had aangepakt, had hij natuurlijk én een goed cijfer gehaald én kunnen voetballen. Hij was al om 14.00 uur uit!
Pubers kiezen tussen goede cijfers óf sociaal leven
Bijna een miljoen middelbare scholieren is nu alweer een maand naar school. In duizenden Nederlandse gezinnen begon daarmee ook weer de stress rond huiswerk. Hoe is dat bij jou thuis? Wist je dat ‘te laat aan huiswerk beginnen’ in de top 3 van puber-ergernissen staat? Veel leerlingen zeggen dat ze óf een sociaal leven hebben óf mooie cijfers en die spagaat wordt steeds groter. Radio omroep Funx besteedde hier laatst in het programma Worx een uitzending aan. Als huiswerk- & puberbreinexpert werd mij gevraagd of scholieren die spagaat kunnen voorkómen. En welke rol kunnen ouders hierin spelen? Hoe kun jij je kind helpen?
Puberbrein en huiswerk
Wat heeft het brein van jouw kind te maken met zijn huiswerk? Het puberbrein heeft moeite met organiseren. Hoe vaak zegt jouw kind een sporttraining af omdat hij het te druk heeft met huiswerk? Of is haar huiswerk niet af, en gaat ze toch shoppen met vriendinnen? En heeft je kind het dan daadwerkelijk zo druk of had het allemaal veel effectiever en efficiënter gekund?
Het brein van scholieren heeft moeite met complexe vaardigheden als organiseren, plannen en vooruitkijken
Hoe groot de verschillen tussen die miljoen middelbare scholieren ook zijn, ze hebben één ding gemeen: ze willen zo efficiënt en effectief mogelijk hun huiswerk maken. Efficiënt om zo min mogelijk tijd aan het huiswerk te besteden en effectief om hoge cijfers te halen. Op mijn lezing voor ouders staat de vraag centraal: wat kunnen ouders voor hun kind betekenen op het gebied van huiswerk?
Help je kind met timemanagement
Het antwoord is simpel: help je kind met het plannen en uitvoeren van schoolwerk. De praktijk is echter minder simpel. Geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor scholieren. De één wil continue hulp bij alles en de ander wil geen enkele bemoeienis van thuis. Daarom in dit breinfeit de concrete tip: ga hierover in gesprek. In dit gesprek verken je de voorwaarden voor de hulp die jij je kind kan bieden.
Voorbeelden van gespreksonderwerpen
- Bespreek het belang van timemanagement in jouw leven. Geef voorbeelden waar het goed ging maar geef ook voorbeelden waar je het helemaal fout had ingeschat. Zo laat je zien dat timemanagement van alle leeftijden is en dat het iets is wat je kunt leren.
- Bespreek met je kind waar hij perse vrij gelaten wil worden en waarbij hij hulp wil. Bijvoorbeeld wel hulp bij plannen maar niet bij overhoren, of andersom. Het is nog vroeg in het schooljaar. Als jullie al risico’s kunnen lopen, dan nu.
- Bespreek met je kind wanneer jullie samen het digitale cijferprogramma bekijken. Eén keer per week, twee weken of drie weken? Noteer die data gelijk in je agenda, dan kun je ze niet vergeten. Die afgesproken momenten bekijken jullie samen haar cijfers, haar aanwezigheid en haar huiswerk.
- Bespreek ook eens wanneer je kind vindt dat jij als ouder in moet grijpen. Het meest concreet is om samen voorwaarden aan de cijferlijst te stellen. Is het gemiddelde cijfer boven de 6,5 dan geen bemoeienis, onder de 6,5 wel. Of een ander overeengekomen gemiddelde natuurlijk.
- Bespreek ook waar jóúw grenzen liggen wat betreft hulp. Welke dagen en tijdstippen komen jou goed uit? Bijvoorbeeld wel op zondagochtend overhoren maar niet op zondagavond. Omdat je op zondagavond alleen maar vaststelt dat iets niet gelukt is maar op zondagochtend nog een plan van aanpak kunt opstellen.
Na zo’n gesprek heb je handvatten voor de wijze waarop jij je kind helpt. Op zo’n goed gesprek kun je de rest van het schooljaar terugvallen.
Meer van dit soort praktische tips? Boek mij voor een lezing bij jouw op school
Vind je dit een waardevolle tip? Like en deel dit artikel hieronder met andere ouders en leerlingen.
Geef een reactie