Heb jij een zoon op de middelbare school? Pas op! Jongens blijven vaker zitten én halen lagere cijfers. Door lagere cijfers stromen jongens af naar een schoolniveau dat niet overeenkomt met hun capaciteiten. Heb jij een dochter op de middelbare school? Pas op! Meisjes lopen ná hun opleiding risico op onderpresteren. Vrouwen verdienen later minder dan mannen en hebben lagere maatschappelijke posities terwijl ze beter zijn opgeleid. Dit breinfeit duidt de verschillen tussen jongens en meisjes op de middelbare school én geeft genderspecifieke leertips voor beide sekses.
Boyd, Havo 4 over de nabespreking van een natuurkunde repetitie:
Die man heeft tot twee keer toe opgave 5 besproken, niemand snapte het. Ook niet na de tweede keer. Toen ik hem dat zei, moest ik er uit! Dat sloeg echt helemaal nergens op. Niemand wist wat hij stond uit te leggen. Wat is nou de bedoeling van zo’n bespreking? Dat we er wijzer van worden toch? Nu moet ik dus vanmiddag een uur nablijven.
Tess uit dezelfde klas:
Die man heeft tot twee keer toe opgave 5 besproken, niemand snapte het. En dat gaat hem niet lukken ook. Het is niet voor niets dat we allemaal een onvoldoende hebben. Hij kan gewoon niet uitleggen. Na de tweede keer heb ik maar gedaan of ik het begreep. Ik vraag het vanmiddag wel in de huiswerkklas.
Wat zijn de verschillen tussen jongens en meisjes?
Laten we voorop stellen dat de individuele verschillen tussen kinderen groter zijn dan die tussen jongens en meisjes. Ieder kind is anders. Maar er is een fundamenteel verschil in voorkeursgedrag tussen jongens en meisjes. Die verschillen zijn niet te negeren. Sterker nog, je kind heeft er baat bij als jij er rekening mee houdt.
De verschillen geïnventariseerd
Jongens |
Meisjes |
|
Wijze van leren |
Ruimtelijk georiënteerd, Competitief ingesteld, Bewegen en onderzoeken. |
Taal georiënteerd, Communicatief ingesteld, Zelfinzicht en zelfregulering. |
Gedrag in de les |
Jongens zijn impulsiever, competitiever en actiever. Dit is voor docenten vervelend gedrag. |
Meisjes zijn communicatiever, socialer en willen aardig zijn. Dit is voor docenten aangenaam gedrag. |
Risico |
Er wordt te snel gedacht dat jongens geen interesse en geen capaciteiten hebben. Jongens klieren óf slapen in de les. Een jongensbrein heeft namelijk actie nodig om alert te blijven. Een jongensbrein in rust betekent ècht in rust, dus slapen. |
Er wordt te snel gedacht dat meisjes interesse en capaciteiten hebben. Meisjes zeggen de stof interessant te vinden en te begrijpen. Een meisjesbrein vindt het namelijk belangrijk om aardig gevonden te worden in de les. |
Gevolg |
Door lagere cijfers stromen jongens vaker af naar lagere schoolniveaus die niet overeenkomen met hun capaciteiten |
Naast lagere salarissen, hebben meisjes lagere posities in de samenleving die niet overeenkomen met hun opleidingsniveau |
Wat zijn de oorzaken?
De nature – nurture discussie suggereert dat de oorzaak óf cultureel óf biologisch is. Wetenschappers gaan er van uit dat de oorzaak een combinatie van beide is.
Vier genderspecifieke leertips:
Jongens |
Meisjes |
De meeste jongens schatten hun planningen, capaciteiten en mogelijkheden veel te rooskleurig in. Help ze met zelfreflectie en een realiteitscheck:
|
De meeste meisjes worden onzeker van toetsen en onderschatten hun capaciteiten.
Help ze met zelfreflectie en een realiteitscheck:
|
Stimuleer de sociale vaardigheden van jongens. Leer jongens zich te verplaatsen in een ander, beleefd te overleggen én te luisteren naar een ander. Zo leren jongens effectief communiceren. Dat gaat het best aan de eettafel. Gewoon voordoen en bewustmaken:
|
Stimuleer meisjes sociaal onwenselijk gedrag te vertonen. Leer meisjes door te vragen als ze iets niet snappen of een ontwijkend antwoord krijgen. Zo leren meisjes effectief communiceren. Dat gaat het best aan de eettafel. Gewoon voordoen en bewustmaken:
|
Ga met jongens de competitie aan wat betreft schoolprestaties. Dat daagt ze uit! Sluit bijvoorbeeld weddenschappen af over cijfers. |
Ga met meisjes de competitie aan wat betreft schoolprestaties. Daar leren ze van! Sluit bijvoorbeeld weddenschappen af over cijfers. |
Geef jongens zoveel mogelijk ruimte om te bewegen tussen het leren door. Ze hebben het nodig en kunnen moeilijk zonder. Stuur ze om een boodschap, gooi samen wat ballen in een basket of vraag hulp in de tuin. |
Geef meisjes zoveel mogelijk ruimte om te bewegen tussen het leren door. Ze hebben het nodig en het is goed voor ze. Stuur ze om een boodschap, gooi samen wat ballen in een basket of vraag hulp in de tuin. |
Kun je hiermee concreet aan de slag met zoon- of dochterlief? Like en deel dit artikel hieronder en help andere ouders die ook zonen en dochters hebben!
Geef een reactie