Wat hebben we gedaan?
1 Sterkte- zwakteanalyse
De mentoren bepalen samen het belangrijkste verbeterpunt in hun mentoraat. Wat moet er veranderen of verbeteren om de studiebegeleiding te optimaliseren zodat de leerlingen er beter van worden? Vervolgens belichten we de sterke kanten van de school
2 Doelen
We vertalen de sterkte- zwakteanalyse naar concrete doelen in de studiebegeleiding:
- Wat willen we concreet bereiken bij onze leerlingen?
- Wat moeten we daarvoor bereiken op docent/mentor niveau?
- Wat moeten we daarvoor bereiken op schoolniveau?
Ad 1 Sterkte- zwakteanalyse
Wat is het meest urgente verbeterpunt binnen het mentoraat op SPH OB?
- Tijdtekort voor individuele gesprekken met mentorleerlingen (ondanks meer taakuren en de dinsdag- en donderdagmiddag)
- Tijd en aandacht voor de executieve functies in het mentorprogramma
- Een duidelijk programma met de minimale eisen per leerjaar en hetzelfde materiaal
- Vakdocenten en ouders moeten ook op de hoogte zijn van dit programma
- Vakdocenten moeten herinnerd en/of geïnformeerd worden over het Plenda gebruik (toetsen in SOM noteren en het huiswerk niet. Huiswerk en toetsen in de les in de Plenda laten noteren.)
Wat is het belangrijkste pluspunt binnen het mentoraat op jouw school.
- Korte lijnen tussen mentor, leerling coördinatoren en afdelingsleider.
- Goede relatie tussen leerlingen en mentor
- Fijn betrokken team dat bereid is expertise te delen
- Consequent gebruik van de Plenda in de OB, duidelijkheid!
- Vrijheid in het programma zodat je in kunt spelen op hetgeen er op dat moment speelt
Ad 2 Doelen
Wat willen we concreet bereiken bij onze leerlingen m.b.t. studiebegeleiding?
- Dat álle leerlingen zich gehoord en gezien weten
- D.m.v. keuze lessen (carrousel) aanbod personaliseren en tegemoet komen aan individuele behoeften
- Dat we onze leerlingen ´aanzetten`, bijvoorbeeld m.b.t.:
- Huiswerk maken
- Huiswerk leren
- Regie nemen
- Zelfsturing
- bij discussie of klassengesprek álle leerlingen betrekken*
Wat moeten we daarvoor bereiken op docent/mentor niveau?
- Meerdere carrousels organiseren:
- Voor leerlingen door verschillende vakdocenten en mentoren die een bepaalde specialiteit, expertise of ervaring in huis hebben (bv hoe maak ik een geschiedenisvraag, hoe maak ik een mindmap, hoe leer ik wiskunde, hoe leer ik relaxen, boksen etc etc)
- Voor mentoren door mentoren die een bepaalde expertise in huis hebben (bv Executieve Functies via Leren Leren Nld, gesprekstechnieken, *‘trukendoos’, motiverende gesprekstechnieken etc)
- Voor mentoren door vakdocenten over vakgebonden leertips en een toelichting op hun vak-jaarleerplan. Wat moeten leerlingen kennen en kunnen per vak (of groepen vakken: exacte vakken, talen en zaakvakken).
Wat moeten we daarvoor bereiken op schoolniveau?
- Out of the box denken m.b.t. tijd voor zowel kennismakingsgesprekken als MOL gesprekken
- Studiedag voor het ontwikkelen van een PTO SPH (alla Dalton Delft)
- Discussie over:
- 10 minuten gesprek terug. Wat was achterliggende gedachte om het af te schaffen? Werkdruk verlichting maar nu heeft mentor extra druk
- Dubbel mentoraat
- Studieles terug in BK naar heel jaar i.p.v. half jaar
- Eerste of laatste uur besteden aan individuele gesprekken