Stress door schoolwerk
Steeds meer jongeren ervaren stress door schoolwerk. In dit coronatijdperk is deze problematiek urgenter dan ooit. De Week van het Huiswerk wil aandacht voor deze groeiende groep leerlingen. Iedereen vraagt om aandacht voor de schoolstress van kwetsbare leerlingen, maar wie geeft ze handvatten?
Leerlingen geven aan dat ze óf een leven hebben óf goede cijfers. Als we leerlingen helpen met effectief en efficiënt huiswerk maken, kunnen ze beide combineren.
Huiswerk + puberbrein = stress
Leerlingen vinden zelfstandig plannen en studeren moeilijk. Dat is ook niet vreemd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: pubers hebben een brein dat under construction is.
Zo’n tienerbrein kent lusten en lasten. De kunst is om pubers te steunen in hun onbegrensde mogelijkheden en te ondersteunen in hun tijdelijke tekortkomingen. Op die manier kunnen tieners hun talenten, ambities en capaciteiten verzilveren met alle unieke mogelijkheden die het puberbrein daartoe biedt. Ook ten tijde van een (semi)lockdown, online lessen en hybride onderwijs in deels gesloten scholen!
Gratis lezing
In de Week van het Huiswerk is er donderdagavond 11 maart om 19.30 een online openbare lezing ‘Structuur bij Schoolstress’.
De interactieve avond is een initiatief van Het Talentenhuis Delft en School’s Cool Delft en Investeren in Leren. De drie organisaties ondersteunen leerlingen met huiswerk en vinden dat íéder kind de kans moet krijgen het beste uit zichzelf te halen.
Meld je aan voor deze lezing →
Heb jij een vraag?
Iedereen kan zijn vraag rond effectief en efficiënt leren appen naar 06-42404908. De meest gestelde vragen worden tijdens de openbare lezing ‘Structuur bij Schoolstress’ beantwoord.
Kloof tussen kansrijk en kansarm
Huiswerkklassen dragen bij aan een tweedeling in onze maatschappij. Niet iedereen kan zich een huiswerkklas permitteren. Dat is precies de reden waarom ik in 2017 mijn expertise en ervaringen over huiswerk heb gebundeld in mijn boek Meer leren in minder tijd. Dit boek is namelijk voor iedereen toegankelijk.
Samenwerking
Het Talentenhuis Delft en School’s cool Delft begeleiden jongeren tussen de 11 en 18 jaar met schoolwerk op een sociale basis. Investeren in Leren werkt samen met beide organisaties en wil in de Week van het Huiswerk aandacht genereren voor álle middelbare scholieren met stress door schoolwerk.
We zijn het verplicht aan onze jeugd en het draagt bij aan een betere samenleving
Als eigenaar van een huiswerkklas wil ik door middel van De Week van het Huiswerk aandacht genereren voor álle leerlingen met stress over schoolwerk. Als ik mentoren op middelbare scholen train, vinden zij stress het meest urgente probleem dat ze op willen lossen bij hun leerlingen. Mijn ideaal is dat iedere tiener in Nederland steun krijgt in zijn onbegrensde mogelijkheden en ondersteuning in zijn tijdelijke tekortkomingen. We zijn het verplicht aan onze jeugd en het draagt bij aan een betere samenleving.
Ken je anderen met interesse?
Deel het bericht met onderstaande knoppen op de social media en tag ze!