Carol Dweck toonde aan dat de manier waarop leerlingen naar hun brein kijken (mindset), in hoge mate bepaalt hoe hun brein zich ontwikkelt. Het resultaat van een fixed mindset is dat een leerling onder-presteert en het resultaat van een growth mindset is dat een leerling een steeds hoger niveau bereikt. Veel mentoren weten dat de growth mindset leidt tot betere resultaten. Maar hoe bereik jij als mentor die growth mindset bij jouw mentorleerlingen?
Wat is een fixed mindset
Een leerling met een fixed mindset gelooft dat zijn intelligentie, zijn kwaliteiten en zijn talenten vast staan. Hij vermijdt uitdagingen, want dan kan hij fouten maken. Zijn grote angst is falen. De fixed mindset geeft gauw op want inspanning is zinloos. Intelligentie, kwaliteiten en talenten staan immers vast. Daarom negeert hij leerzame, opbouwende feedback. Het resultaat van de fixed mindset is dat een leerling minder bereikt dan mogelijk is.
Marit havo 3:
Een 3 voor scheikunde! Wat baal ik daarvan. Ik heb echt goed geleerd en dacht dat ik het begreep. Over drie weken krijgen we een toets over dezelfde stof, maar die leraar kan absoluut niet uitleggen. De helft van de klas had trouwens een onvoldoende dus niemand begrijpt het. Tijdens het bespreken van de toets werd duidelijk welke paragraaf ik niet kan. Ik heb die al eens geleerd dus dat ga ik niet nog een keer doen. Mijn leraar zegt ook dat ik geen talent heb voor dit vak.
Wat is een growth mindset
Een leerling met een growth mindset gelooft dat zijn intelligentie, zijn kwaliteiten en zijn talenten ontwikkelen door te oefenen. Hij gaat uitdagingen aan, want dat heeft zin. Intelligentie, kwaliteiten en talenten kan hij immers ontwikkelen. Daarom staat hij open voor leerzame, opbouwende feedback. Het resultaat van de growth mindset is dat een leerling zich blijft ontwikkelen en steeds een hoger niveau bereikt.
Laurent havo 3:
Een 3 voor scheikunde! Wat baal ik daarvan. Ik heb echt goed geleerd en dacht dat ik het begreep. Over drie weken krijgen we een toets over dezelfde stof dus nu moet ik achterhalen wat er precies fout is gegaan. De helft van de klas had trouwens een onvoldoende dus ik ben niet de enige die het niet in één keer begrijpt. Tijdens het bespreken van de toets werd duidelijk welke paragraaf ik nog niet kan. Ik ga opnieuw de uitleg in het boek lezen en de bijbehorende sommen maken. Als ik de sommen niet snap, ga ik naar de docent.
Met een growth mindset zijn leerlingen in staat om overal beter in te worden. Of dat nu sporten, muziek of scheikunde betreft. De mindset is minstens zo bepalend voor schoolsucces als IQ.
Kan ik als mentor die mindset beïnvloeden?
Als mentor kun je de growth mindset stimuleren door je bewust te zijn van je feedback. Het prijzen van talent of resultaat heeft een negatief effect, terwijl het prijzen van inzet en doorzettingsvermogen een positief effect heeft.
Carol Dweck onderzocht het verschil tussen het commentaar: ‘Geweldig, je hebt een mooi cijfer, je moet hier wel erg goed in zijn.’ én ‘Geweldig, je hebt een mooi cijfer, je moet hier wel hard voor gewerkt hebben.’ Het eerste commentaar had als resultaat dat de meerderheid van de leerlingen een nieuwe moeilijkere uitdaging afsloeg. Bij het tweede commentaar koos juist 90% voor een moeilijkere uitdaging. Vervolgens kregen beide groepen een moeilijkere opdracht die door beide groepen slecht gemaakt werd. De reacties hierop verschilden per groep. Groep één verloor het zelfvertrouwen en vond er niets meer aan. Hun resultaten gingen achteruit óók voor makkelijkere opdrachten! Groep twee hield plezier in de moeilijkere opdrachten. Ze presteerden steeds beter.
Geef leerlingen de juiste feedback in 3 stappen
- Complimenteer de inspanning en het doorzettingsvermogen van leerlingen. Leg een link tussen deze werkhouding en een mooi resultaat.
- Analyseer samen behaalde resultaten. Hoe zijn deze tot stand gekomen? Begrepen leerlingen de uitleg in de les? Hebben leerlingen het huiswerk voorafgaand aan de toets gemaakt? Is het huiswerk nagekeken? Hebben leerlingen niet alleen geleerd maar ook geoefend voor de toets?
- Benadruk het belang van de toets-bespreking in de klas en informeer ernaar. Weten leerlingen nu waar het fout ging? Wat moet er in het leerproces veranderen om het resultaat de volgende keer te verbeteren?
Met deze drie tips versterk je een growth mindset bij leerlingen. Zodoende stimuleer jij leerlingen om uitdagingen aan te gaan, te leren van fouten en zich te blijven ontwikkelen. Iedereen maakt fouten maar niet iedereen leert ervan. Als jij de growth mindset benadrukt, zien leerlingen onvoldoendes niet als een persoonlijk falen maar als een leermoment om verder te komen.
Maar die ouders dan?
Voor je leerlingen zou het superfijn zijn als hun ouders óók die growth mindset stimuleren. Maar hoe bereik jij die ouders? Wist je dat ouderbetrokkenheid één van de bewezen onderwijsinterventies is die wel werkt. Maar hoe doe je dat dan op een middelbare school?
In mijn training Mentoraat met Resultaat betrekken we de ouders bij het mentoraat. Kost jou dat extra tijd? Nee! Mijn training is er juist op gericht om jou als mentor te ontlasten in je taak. Als onderdeel van de training geef ik ouders een lezing en ze krijgen er een film abonnement bij. Ik heb speciaal voor ouders, leerlingen en mentoren tien korte video’s samengesteld. Zó spreken mentoren, docenten, schoolleiding en ouders dezelfde taal naar leerlingen. Eén van die 10 video’s gaat over de fixed en growth mindset. De gevolgen ervan en praktische handvatten voor ouders om thuis ook de growth mindset te stimuleren.
Meer weten over mentorleerlingen effectief begeleiden ZONDER EXTRA WERKDRUK?
Kijk eens bij mijn training Mentoraat met Resultaat. In deze praktische training begeleid ik mentoren en schoolleiding in 5 stappen naar een effectief en efficiënt mentoraat én een verlichting in hun werkdruk.
Resultaat? Samen stellen we een jaarplanner voor mentoren op. Jullie leveren de input en ik maak de jaarplanner. In deze jaarplanner komt de behoefte van de school en het materiaal van Investeren in Leren samen. Een jaarplanning inclusief filmmateriaal, blogs en praktisch bruikbaar studiemateriaal. Schoolleiding en ouders worden ook bij het mentoraat betrokken.
Graag kom ik naar je school om samen te kijken wat ik voor jullie kan betekenen. Want een goed mentoraat dat duidelijkheid biedt aan leerlingen, ouders, mentoren en schoolleiding is een onderwijsinterventie die wél werkt! Neem gerust contact met mij op.
Esther zegt
Als ik me aanmeld voOr de mailing van de tweewekelijkse breinfeit, krijg ik de bevestiging dat ik een preview van het boek heb aangevraagd, echter is dat niet het geval. Hoe kan ik me aanmelden voor de mailing?
Ankie Remijn zegt
Is het inmiddels gelukt?